Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Rechtsgeleerdheid
The good neighbourliness principle in EU law

Het beginsel van goed nabuurschap in de EU

Elena Basheska verduidelijkt in haar proefschrift het juridisch kader van het beginsel van goed nabuurschap in het internationaal recht. Ze doet dat door de rechtsgrondslag en de rechten en plichten van staten uiteen te zetten, die voorvloeien uit het beginsel zelf en uit gebieden waar het van toepassing is. Verder beschrijft Basheska hoe het beginsel in het EU-recht functioneert, waarbij ze zich concentreert op drie verschillende juridische contexten: interstatelijke betrekkingen binnen de EU, buitenlandse betrekkingen van de EU en uitbreiding van de EU. Anders dan in de eerste context, waarbinnen goed nabuurschap zich manifesteert door de beginselen van loyale samenwerking en solidariteit tussen de EU en haar lidstaten, wordt goed nabuurschap in de andere twee contexten toegepast door middel van voorwaardelijkheid. Na het analyseren van sterke en zwakke punten van alledrie de contexten bespreekt Basheska in de conclusie van haar proefschrift of het beginsel van goed nabuurschap beter op zichzelf fuctioneert of juist toegepast moet worden in het EU-recht door middel van solidariteit of voorwaardelijkheid.

Elena Basheska studeerde European Law. Ze verrichtte haar onderzoek aan de Faculteit Rechtsgeleerdheid, gefinancierd door NUFFIC.