Over ons Actueel Voor de pers

Nauta, prof. dr. Lodi

Lodi Nauta (foto: Henk Thomas)

Lodi Nauta is hoogleraar Geschiedenis van de Filosofie. Na een propedeuse biologie studeerde hij filosofie en mediëvistiek in Groningen en York (UK) en promoveerde hij in 1999 cum laude. Hij is lid van de KNAW en van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen. In 2001 ontving hij een Vidi-beurs, en in 2009 een Vici-beurs, voor zijn onderzoek ‘Humanists as Philosophers: The Place of Renaissance Humanism in the History of Thought’. Nauta is voormalig decaan van de Faculteit Filosofie.

Nauta publiceerde vele artikelen en diverse boeken over de geschiedenis van de filosofie, waaronder een meermalen bekroond werk over de zeer invloedrijke humanist Lorenzo Valla. Zijn onderzoek en onderwijs richt zich op de periodes van vernieuwing in het westerse denken en de cultuur. De laatste jaren richt Nauta’s onderzoek zich op de filosofische dimensie van het humanisme in de Renaissance.

In 2016 werd Nauta voor zijn werk onderscheiden met de hoogste wetenschappelijke onderscheiding in Nederland: de Spinozapremie. Dankzij de premie kon Nauta een nieuwe onderzoeksgroep opbouwen, zodat – voor geesteswetenschappelijke begrippen – grootschalig onderzoek mogelijk wordt.

Artikel Universiteitskrant

Contact en meer informatie

Publicaties

Er zijn geen publicaties gevonden die voldoen aan de criteria.

Laatst gewijzigd:31 januari 2024 16:38