Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

NWO subsidie voor Ben Feringa’s Origins Center

13 juli 2017

Het project Origins Center onder leiding van Nobelprijswinnaar Ben Feringa en collega’s krijgt subsidie van NWO. Het is een van de acht routes van de Nationale Wetenschapsagenda (NWA) die ieder maximaal € 2,5 miljoen toegewezen krijgen. Onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen leveren een bijdrage aan zes van de acht projecten.

Het Origins Center is een landelijk initiatief van vooraanstaande onderzoekers uit zeventien universiteiten en instellingen dat multidisciplinair onderzoek verricht naar het ontstaan, het functioneren en de toekomst van leven in een veranderende omgeving van moleculaire tot planetaire schaal. Daarmee voert het een groot en belangrijk deel van de Nederlandse Wetenschapsagenda uit. Het NWO-bestuur beoordeelde het voorstel hiertoe als ‘excellent’.

NWA-Startimpuls

In september 2016 maakte het ministerie van OCW bekend 30 miljoen euro te investeren in de NWA. Het grootste deel hiervan, 20 miljoen euro, gaat naar de Startimpuls en is bestemd voor thematisch onderzoek binnen thema’s die eerder door het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap (OCW) zijn gekozen:

• onderwijs en jongeren in een veerkrachtige samenleving;
  • digitalisering als aanjager van vernieuwing;
  • natuurwetenschappelijke kennis als bron van vernieuwend vermogen.

Symposium met o.a. Ben Feringa

Het Origins Center wordt geïnaugureerd tijdens het symposium Fundamentals of life in the universe, op 31 augustus en 1 september 2017 in de Energy Academy op de Zernike Campus van de Rijksuniversiteit Groningen. Het  symposium is met steun van de KNAW voorbereid en heeft een groot aantal gerenommeerde sprekers, waaronder Ben Feringa, Lee Cronin, Giovanna Tinetti en Bob Lineweaver.

Voor meer informatie over het symposium: origins rug.nl.

Contact: Jan-Willem Mantel, landelijk coördinator Origins Center, 06 470 43 710

Laatst gewijzigd:21 augustus 2023 11:01