Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Publieksmiddag ‘Brein in beweging’ over hersenonderzoek (op 12 maart)

19 februari 2014

In het Universitair Medisch Centrum Groningen vindt op woensdag 12 maart een publieksmiddag plaats met lezingen over de werking van de hersenen. Vanuit verschillende vakgebieden - psychiatrie, neurologie, neurochirurgie, genetica, kindergeneeskunde, filosofie, psychologie, neurobiologie, neurolinguïstiek en celbiologie - vertellen wetenschappers over hun onderzoek dat met het brein samenhangt.

Naast lezingen kunnen bezoekers ook demonstraties en proefjes bijwonen, gericht op hersenonderzoek, evenwicht, bewegingsstoornissen en dyslexie. De laagdrempelige lezingen zijn gratis toegankelijk. De publieksmiddag vindt plaats in het kader van de jaarlijkse ‘Brain Awareness Week’.

De middag begint om 13.00 uur en bestaat uit 13 korte lezingen van elk maximaal 15 minuten. Onderwerpen variëren van geheugenproblemen en taalverwerking tot erfelijkheid van hersenziekten, veroudering van het brein, multitasking en diepe hersenkernstimulatie.

Programma en aanmelding

Kijk voor het complete programma op: BreininBeweging

Aanmelding vooraf is gewenst en kan via: e.t.kuiper-drenth@umcg.nl

Locatie: Rode Zaal in het Universitair Medisch Centrum Groningen, Hanzeplein 1.

Bent u verhinderd op 12 maart maar u wilt wel graag iets leren over het brein? Op dinsdagavond 11 maart (19:00-21:00) is er een Brain Awareness Week publieksavond in de Bernoulliborg, RUG Zernikecomplex. Voor informatie en aanmelding kunt u mailen naar cbn@rug.nl

Onderzoekschool BCN

De publieksmiddag wordt georganiseerd door de onderzoekschool Behavioural and Cognitive Neurosciences (BCN), waarin onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen en het UMCG gezamenlijk onderzoek doen. Onderzoek binnen BCN is gericht op de werking van de gezonde hersenen en op neurologische en psychiatrische ziekten, waarbij onderzoekers vanuit Geneeskunde, Wis- en Natuurkunde, Filosofie, Gedrags- en Maatschappijwetenschappen en Letteren interdisciplinair samenwerken.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 02:21