Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Prijs Alumnus van het Jaar uitgereikt aan Stine Jensen

04 juli 2011
Alumnus van nhet jaar 2011

Filosofe en publiciste Stine Jensen is verkozen tot Alumnus van het Jaar 2011 van de Rijksuniversiteit Groningen. Jensen studeerde in Groningen zowel af in de literatuurwetenschappen als in de wijsbegeerte. Tijdens de Zomerceremonie van de RUG, de officiële aflsluiting van het  academische jaar op vrijdag 1 juli jl., overhandigde Rector Magnificus Elmer Sterken haar de de prijs, een beeld van de Groningse kunstenaar Jan Steen.

‘Misschien is een van de belangrijkste taken van een universiteit wel haar studenten te leren kritisch te zijn op de wereld om hen heen, zich te blijven verwonderen en zichzelf en anderen vragen te blijven stellen. Stine Jensen, de Alumnus van het Jaar 2011 brengt die lessen, geleerd aan de Rijksuniversiteit Groningen, bij uitstek in de praktijk,’  sprak Rector Magnificus Elmer Sterken tijdens de uitreikingsplechtigheid.

Breed publiek

In zijn laudatio vervolgde Sterken: ‘Als schrijfster, wetenschapster en opiniemaakster geeft ze commentaar op actuele ontwikkelingen als de sociale media Facebook en Wikileaks, maar ze behandelt ook klassieke vragen over liefde, vriendschap en echtheid. Ze draagt nieuwe, andere invalshoeken aan en weet relevante thema’s uit het dagelijks leven te verbinden met de zienswijzen en kennis van wetenschappers. Ze brengt daarbij de wetenschap dichtbij een breed publiek. Juist in deze tijd, waarin de maatschappij kritischer wordt over het belang van academisch onderzoek, is daar een grote behoefte aan.’

Trots

De Rijksuniversiteit Groningen is trots op haar alumni. Zij zijn de ambassadeurs van de universiteit en leveren verspreid over alle uithoeken van de wereld elke dag weer hun eigen prestaties in de samenleving. Sinds 2009 eert de Rijkuniversiteit Groningen jaarlijks een alumnus die in dat jaar een bijzondere bijdrage heeft geleverd aan de maatschappij, de wetenschap of de cultuur. De eerdere winnaars waren journalist, auteur en bedrijfskunde-alumnus Jeroen Smite en  Jelle Brandt Corstius,  opgeleid en afgestudeerd aan de RUG als historicus en journalist.

Curriculum vitae

Stine Jensen (1972) studeerde in 1996 aan de RUG cum laude af in de literatuurwetenschappen en in 1997 in de filosofie. In Maastricht promoveerde ze op het proefschrift Waarom vrouwen van apen houden. Over de relatie tussen vrouwen en apen in film, literatuur en wetenschap. Momenteel werkt Jensen als universitair docent literatuurwetenschap aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Ze combineert haar academische werk met diverse journalistieke activiteiten, in boek, krant, op tv of in andere media.

• Yvonne Jordens-Streng, y.m.jordens-streng rug.nl, tel. 050 363 4684.
  • Een interview met de Alumnus van het Jaar is verschenen in het julinummer van Broerstraat 5 , het alumnimagazine van de RUG.
Laatst gewijzigd:03 september 2021 11:27