Over ons Actueel Evenementen Promoties

Cellular senescence and inflammation in aging and age-related disease

Promotie:Dhr. T. (Tobias) Wijshake
Wanneer:13 april 2015
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. M.H. Hofker, prof. dr. A.J.A. (Bart) van de Sluis, prof. dr. J.M. van Deursen
Copromotor:dr. D. Baker
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Cellular senescence and inflammation in aging and age-related
disease

Nieuwe inzichten in gezond ouder worden

Het eiwit BubR1 blijkt een regulator te zijn in het natuurlijke proces van veroudering in zowel de mens als de muis. Dat stelt Tobias Wijshake, die samen met zijn collega’s onderzoek deed naar het verouderingsproces.

Onze levensverwachting neemt alleen maar toe, en helaas wordt niet iedereen gezond oud. De kans op hart- en vaatziekten, diabetes en kanker wordt groter als we ouder worden. Om de levenskwaliteit van ouderen te verbeteren, willen wetenschappers het verouderingsproces graag beter begrijpen. Eén van de processen die ze daarvoor bestuderen is cellulaire senescence – het proces dat cellen niet meer kunnen delen door schade of stress. Wijshake en zijn collega’s ontdekten dat dit proces bijdraagt aan de ontwikkeling van verouderingsgerelateerde ziekten, en dat het verwijderen van senescent cellen in muizen veroudering in een aantal weefsels kan vertragen.

Daarnaast ontdekten ze dat een continue hoge expressie van het eiwit BubR1 samenhing met een langere levensverwachting. Een hoge expressie van dit eiwit bleek in muizen de levensverwachting te verlengen, de ontwikkeling van tumoren te verminderen en veroudering in bepaalde weefsels te vertragen. Een lage expressie van dit eiwit hing juist samen met versnelde veroudering en een kortere levensduur. Hieruit concluderen ze dat BubR1 een belangrijke regulator is in het proces van veroudering. Deze bevindingen helpen om het verouderingsproces en de bijkomende risico’s op het ontwikkelen van chronische ziekten beter te begrijpen.

Tobias Wijshake (1981) studeerde Biomedische wetenschappen (MSc) aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek binnen de afdelingen Pediatrics van het Universitair Medisch Centrum Groningen en Pediatrics and Adolescent Medicine, Mayo Clinic in Rochester (USA). Het onderzoek werd gefinancierd door het UMCG en de Noaber Foundation.