Over ons Actueel Evenementen Promoties

Developing integrated health system reform policies to improve use of medicines

Promotie:Mw. J. (Jing) Sun
Wanneer:15 juni 2015
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. H.V. Hogerzeil, prof. dr. S.A. (Menno) Reijneveld
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Developing integrated health system reform policies to improve use
of medicines

Gezondheidszorg in China kan nog efficiënter en kosteneffectiever

Bijna iedereen in China heeft inmiddels toegang tot basale gezondheidszorg en medicijnen, zo constateert Jing Sun op basis van onderzoek naar de recente hervorming van de Chinese gezondheidszorg. Nu is het volgens Sun belangrijk om die gezondheidszorg nog efficiënter en kosteneffectiever te maken. Zij geeft in haar promotieonderzoek aanwijzingen hoe dat kan.

Sun geeft in haar studie een analyse van de impact die de recente hervorming van de Chinese gezondheidszorg heeft gehad op de toegankelijkheid van de basisgezondheidszorg en de beschikbaarheid van essentiële geneesmiddelen, zoals antibiotica. Daarnaast onderzocht ze de sterke en zwakke kanten van het Chinese farmaceutische systeem, de effecten van voorlichting op het gebruik van geneesmiddelen, en de effecten van de verschillende soorten hervormingen op het gebruik van de gezondheidszorg. Ze deed ook een zeer gedetailleerde studie naar het geneesmiddelengebruik van alle verzekerde patiënten in de stad Zhuhai, met 1,6 miljoen inwoners, over een periode van vier jaar.

Om de gezondheidszorg efficiënter en kosteneffectiever te maken, is het nu volgens Sun van belang om de juiste prikkels te scheppen in de vorm van zorgvuldig ontworpen financieringsmechanismen. Zo bleek het inkomen van artsen in sommige klinieken afhankelijk te zijn van de verkoop van geneesmiddelen – zij hadden dus een verkeerde prikkel om veel voor te schrijven. Om de juiste financiële prikkels te geven, zijn effectieve, gebundelde betalingssystemen nodig, en een uitgebreider gebruik van indicatoren en doelstellingen om de kwaliteit van de zorg te bewaken. Dit onderzoek kan daarbij als startpunt dienen.

Jing Sun (1969) studeerde Farmacie aan de Universiteit van Beijing en behaalde een Master of Science aan de London School of Economics. Zij verrichtte haar promotieonderzoek binnen onderzoeksinstituut SHARE van het Universitair Medisch Centrum Groningen, in samenwerking met Harvard Medical School. Het onderzoek werd gedeeltelijk gefinancierd door SHARE. Sun werkt als universitair docent aan de Peking Union School of Public Health, Chinese Academy of Science. De titel van haar proefschrift is: “Developing integrated health system reform policies to improve use of medicines”.