Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:Dhr. J.J. (Jaap Jan) Vos
Wanneer:02 maart 2015
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. T.W.L. (Thomas) Scheeren, prof. dr. M.M.R.F. (Michel) Struys
Copromotor:dr. A.F. Kalmar
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Minimally invasive monitoring in patients under general anesthesia

Toestand patiënt tijdens narcose met 'Wi-Fi’ monitoren

Jaap Jan Vos vergelijkt het met een soort Wi-Fi, een nieuwe manier om patiënten onder narcose goed in de gaten te houden, soms zelfs zonder dat er een infuus aan te pas komt. De anesthesioloog in opleiding bestudeerde minder invasieve manieren om bijvoorbeeld bloeddruk, -doorstroming en leverfunctie tijdens narcose vanaf de buitenkant van het lichaam te meten. Zulke minder belastende manieren zijn niet alleen prettiger en minder schadelijk voor de patiënt, ze kunnen misschien ook helpen bij het verkrijgen van een betere uitkomst na de operatie.

Tijdens een operatie wordt de toestand van de patiënt voortdurend gemonitord. Meetapparatuur houdt bijvoorbeeld de bloeddruk en bloeddoorstroming in de gaten, terwijl ook het zuurstofgehalte en de werking van de interne organen nauwlettend gemonitord wordt. Een keerzijde hiervan is dat dit soms met invasieve middelen gedaan wordt – wat een extra belasting is voor extra kwetsbare patiënten of patiënten die meerdere ingrepen moeten ondergaan.

Vos onderzocht of minder belastende methoden om de toestand van de patiënt te bewaken net zo betrouwbaar zijn als de traditionele methoden. Zo is het nu bijvoorbeeld mogelijk om het bloedgehalte continu te meten, zonder dat er bloed afgenomen moet worden, en kan een vingerclip (een soort knijper op de vinger) in de gaten houden of een patiënt extra vocht nodig heeft zonder dat er een interne katheter vlakbij het hart moet worden geplaatst. Voor de nieuwe methoden moet weliswaar nieuwe meetapparatuur worden aangeschaft, maar de voordelen wegen volgens Vos mogelijk op tegen de nadelen: een betere uitkomst na de operatie.

Jaap Jan Vos (1986) studeerde geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek binnen onderzoeksinstituut GUIDE van het Universitair Medisch Centrum Groningen, waar Vos werkt als anesthesioloog in opleiding.