Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:Dhr. A. (Alli) Gokeler
Wanneer:11 maart 2015
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. E. (Bert) Otten, prof. dr. K. Postema, prof. dr. P.U. (Pieter) Dijkstra
Copromotor:dr. M.P. Arnold
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Motor control after anterior cruciate ligament reconstruction

Verhoogde aandacht verhindert leerproces na gescheurde kruisband

Dat jonge sporters zelden volledig herstellen na het scheuren van de voorste kruisband, komt niet omdat het maken van normale kniebewegingen na een hersteloperatie onmogelijk is geworden, maar omdat mensen mogelijk extra alert zijn om het kniegewricht tijdens lopen en springen te ontzien Dat concludeert Alli Gokeler. Hij pleit voor een herziening van het revalidatietraject, waarbij de aandacht van de patiënt wordt afgeleid van de bewuste controle over de knie, bijvoorbeeld met behulp van virtual reality.

Bijna elke week verschijnt er wel een bericht in de krant dat een bekende sporter de voorste kruisband van de knie heeft gescheurd (VKB-ruptuur). Dit is een ernstige sportblessure waarvan velen niet volledig herstellen, ook niet na een operatie waarin de voorste kruisband wordt gereconstrueerd. Jaren na de ingreep kunnen mensen er nog hinder van ondervinden. Gokeler onderzocht hoe mensen de knie bewegen na de operatie. Ook zocht hij voor een verklaring voor de veranderde manier van beweging.

De promovendus concludeert dat het ontzien van het kniegewricht een verhoogd risico oplevert om de voorste kruisband opnieuw te scheuren of de andere knie te beschadigen. Omdat hij vermoedde dat deze verhoogde aandacht het herwinnen van een normale kniebeweging verhindert, zette hij een studie op waarin hij 40 mensen met een VKB-ruptuur in een door een computer gesimuleerde virtuele omgeving afleidde. Het gevolg was dat de kniebewegingspatronen ‘normaler’ werden en veel meer leken op die van gezonde proefpersonen. Hieruit concludeert Gokeler dat het kan lonen om nieuwe revalidatieoefeningen te ontwikkelen. Zo’n nieuwe benadering van het revalidatieproces kan mogelijk helpen om het risico op nieuwe blessures te verlagen.

Alli Gokeler (1967) verrichtte zijn promotieonderzoek binnen het Centrum voor Revalidatie en onderzoeksinstituut BCN-BRAIN van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd gefinancierd door het UMCG, waar Gokeler nu als onderzoeker werkt in het Centrum voor Bewegingswetenschappen.