Over ons Actueel Evenementen Promoties

Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Parenting and child psychosocial problems

Primary Care Triple P niet effectiever dan reguliere zorg

In de afgelopen tien jaar is vanuit beleidsmakers en politiek veel belangstelling voor psychosociale problematiek bij kinderen en opvoedproblematiek bij ouders. Hierdoor is er een grote toename geweest van opvoedingsondersteunende programma’s, waarvan het uit Australië overgewaaide Triple P het bekendst is. UMCG-onderzoeker Edwin Spijkers vergeleek dit programma met het reguliere aanbod.

In het eerste deel van zijn proefschrift richt Spijkers zich op de relatie tussen de opvoeding door ouders en het gedrag van kinderen. Uit zijn onderzoek blijkt dat er een verband bestaat tussen wonen in achterstandsgebieden en opvoedstress. Ook blijken problemen van ouders (symptomen van angst, stress, depressie) van invloed te zijn op het gedrag van kinderen, deels via ouderlijke zorgen over het gedrag en de emotionele ontwikkeling van het kind.

Spijkers zette tevens een vergelijkend onderzoek op om de effectiviteit van het Positief Pedagogisch Programma niveau 3 (Primary Care Triple P, PCTP) vast te stellen. Hiervoor nodigde hij ouders van kinderen met milde psychosociale problemen uit. Zowel in de groep die opvoedondersteuning door middel van PCTP kreeg als in de controlegroep die de reguliere zorg ontving, was een verbetering in de psychosociale problemen van de kinderen te zien. Er konden geen significante verschillen worden vastgesteld. Spijkers merkt op dat PCTP toch voordelen kan hebben: het heeft geen negatieve effecten en het is een korte en gestandaardiseerde interventie, die goed aansluit bij de competentie van zorgverleners van de Jeugdgezondheidszorg.

Edwin Spijkers (1972) studeerde Sociologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zijn promotieonderzoek voerde hij uit bij de afdeling Gezondheidswetenschappen van het UMCG, in het onderzoeksprogramma Public Health Research van Onderzoeksinstituut SHARE. Het onderzoek werd gefinancierd door ZonMw. Spijkers werkt als docent aan de Rijksuniversiteit Groningen.