Over ons Actueel Evenementen Promoties

Autosomal dominant polycystic kidney disease

Studies on epidemiology and methodology development for clinical trials
Promotie:Dhr. E.M. (Edwin) Spithoven
Wanneer:08 april 2015
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. R.T. (Ron) Gansevoort, prof. dr. C.A.J.M. Gaillard, prof. dr. P.E. de Jong
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Autosomal dominant polycystic kidney disease

Standaardbehandeling stopt nierachteruitgang bij patiënten met cystenieren niet

Traditionele behandelingen voor mensen met chronische nierklachten, zoals strikte bloeddrukcontrole, plaspillen en een speciaal zout- en eiwitarm dieet, kan het verslechteren van de nierfunctie bij mensen met cystenieren niet stoppen. Wel kunnen deze ingrepen het ziekteproces mogelijk vertragen, en zo toch bijdragen aan een betere overleving. Dat concludeert Edwin Spithoven in een grote epidemiologische studie naar deze specifieke patiëntengroep, die hard groeit en waarvoor nog geen behandeling beschikbaar is.

Bij mensen met cystenieren vormen zich vochtblaasjes (cysten) in de nieren. De ziekte is erfelijk overdraagbaar en komt in Nederland bij ongeveer 1 op de 1.000 mensen voor. Cystenieren worden vaak pas laat opgemerkt, wanneer de cysten in aantal en omvang zo groot zijn dat de nierfunctie achteruitgaat en de nier uiteindelijk stopt met filteren. Dat gebeurde volgens Spithoven in 2013 bij zo’n 52.800 mensen in de Europese Unie. Bij nierfalen is een niertransplantatie uiteindelijk het laatste redmiddel.

Spithoven schat de kosten van de behandeling van patiënten met cystenieren op zo’n € 1,5 miljard in 2010. Daarom is het volgens hem ook uit economisch perspectief van belang dat er gauw nieuwe behandelingen komen die de ziekte stoppen. Totdat die behandelingen beschikbaar komen, zijn patiënten nog aangewezen op de conventionele behandeling van chronische nierziektes. Spithoven concludeert dat die mogelijk ziektevertragend werken, en waarschijnlijk helpen om de ontwikkeling van bijkomende, levensbedreigende cardiovasculaire complicaties te verminderen.

Edwin Spithoven (1986) studeerde geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek binnen de afdeling Nefrologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen, dat het onderzoek ook financierde. Spithoven werkt als internist in opleiding in het Meander Medisch Centrum Amersfoort.