Over ons Actueel Evenementen Promoties

Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
From microenvironment to epigenetics in endothelial cells

EZH2 mogelijk nieuw doelwit voor de preventie van hart- en vaatziekten

Het enzym EZH2 blijkt veel genen te beïnvloeden, vooral genen die celdeling sturen. Lage EZH2 niveaus lijken endotheelcellen in een beschermende rusttoestand te houden. Dat ontdekte Monika Maleszewska in haar promotieonderzoek. Zij concludeert dat EZH2 daarom in de toekomst misschien een nieuw doelwit kan zijn voor de preventie van hart- en vaatziekten.

Endotheelcellen zijn cellen die de bloedvaten bekleden en die bijdragen aan een goede werking van het cardiovasculaire systeem. Het is geen verrassing dat er hart- en vaatziekten kunnen ontstaan wanneer deze cellen niet meer goed werken. Maar de praktijk is niet zo simpel, omdat endotheelcellen heel verschillend zijn en werken in verschillende organen. Ze doen dat door te reageren op biochemische en mechanische signalen uit hun omgeving, die in de cel worden doorgegeven aan het genetische materiaal. De veranderingen die hieruit voortvloeien noemen we epigenetisch. Epigenetische veranderingen bepalen de verschijningsvorm en het gedrag van de cellen, maar er is nog veel onbekend over hoe endotheelcellen informatie uit de omgeving precies doorgeven aan het epigenetische niveau.

Maleszewska bestudeerde hoe verschillende factoren in de omgeving van endotheelcellen, in het bijzonder de bloedstroom en onstekingsprocessen, samenwerken om het gedrag van deze cellen te veranderen. Ze ontdekte dat het enzym EZH2 in beide processen een belangrijke rol speelt, waardoor het een schakel vormt tussen de omgeving van de endotheelcellen en de epigenetische controle van hun genen. Deze bevindingen kunnen bijdragen aan een beter begrip van de epigenetische veranderingen die endotheelcellen ondergaan, en van de mechanismen achter het ontstaan van hart- en vaatziekten.

Monika Maleszewska (1986) studeerde biotechnologie aan de Jagiellonian University in Krakow, Polen. Zij verrichtte haar promotieonderzoek binnen onderzoeksinstituut GUIDE van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd gefinancierd door het Nederlands Instituut voor Regeneratieve Geneeskunde (NIRM), NWO en de Jan Kornelis de Cock-Stichting. Maleszewska werkt momenteel als onderzoeker in het Max Planck Institute for Biology of Ageing in Keulen, Duitsland.