Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Aggregation-promoting factors in neurodegenerative diseases

Modellen voor eiwitaggregatie bij hersenaandoeningen

In de hersenen van patiënten met neurodegeneratieve ziekten als Alzheimer en Parkinson komen samenklonteringen van eiwitten voor. Hoe deze eiwitaggregaten ontstaan en op welke manier zij verband houden met de ziekten, is nog grotendeels onbekend. Promovenda Olga Alvarenga Fernandes Sin identificeerde een gen dat een belangrijke rol lijkt te spelen in dit proces.

Eiwitaggregatie wordt veroorzaakt door een verstoring van de normale processen in cellen. Er vindt veel onderzoek plaats naar de mechanismen achter deze verstoring. Duidelijk is dat mutaties in specifieke genen hier een aandeel in hebben. Sin laat in haar proefschrift zien hoe kleine modelorganismen, zoals gist, rondwormen en vliegen, van waarde kunnen zijn bij het opsporen van genen die betrokken zijn bij de eiwitaggregatie. Omdat veel van deze genen evolutionair geconserveerd zijn in zoogdieren, zijn de bevindingen wellicht ook op mensen van toepassing.

Een genetische analyse van een rondwormmodel leidde tot identificatie van een genetische mutatie die eiwitaggregatie met ruim 50% vermindert. Deze mutatie bevindt zich in een gen waarvan de functie nog onbekend is. Nadere bestudering van dit gen leverde Sin het inzicht op dat eiwitten die gevoelig zijn voor aggregatie, op twee manieren een schadelijk effect kunnen hebben: ze schakelen belangrijke cellulaire eiwitten uit en gebruiken deze om hun eigen aggregatie te versterken.

Sin maakte ten slotte een begin met de vertaling van de bevindingen bij rondwormmodellen naar de mens door een muismodel te ontwikkelen.

Olga Maria Alvarenga Fernandes Sin (1986) studeerde neurowetenschappen aan de universiteit van Lissabon, Portugal. Haar promotieonderzoek vond plaats bij onderzoeksinstituut GUIDE van het UMCG. Het werd gefinancierd door de European Research Council, de alumnikring Gooische Groningers van het Ubbo Emmius Fonds en GABBA (universiteit van Porto).