Over ons Actueel Evenementen Promoties

Revisiting the roles of hepatic inflammation and adipokines in metabolic disease

Promotie:Mw. N. (Nanda) Gruben
Wanneer:13 mei 2015
Aanvang:14:30
Promotor:prof. dr. M.H. Hofker
Copromotor:dr. D.P.Y. (Debby) Koonen
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Revisiting the roles of hepatic inflammation and adipokines in
metabolic disease

Geen oorzakelijk verband tussen leverontsteking en type 2 diabetes

Er is geen bewijs dat leverontsteking bijdraagt aan het ontstaan van type 2 diabetes. Dat concludeert Nanda Gruben op basis van proefdieronderzoek en literatuuronderzoek. De resultaten druisen in tegen de heersende opvatting en kunnen helpen om de rol van leverontsteking vanuit een nieuw raamwerk te benaderen.

Wereldwijd hebben steeds meer mensen ernstig overgewicht. Deze obesitasepidemie gaat samen met allerlei stofwisselingsproblemen, die samen het metabool syndroom (MetS) worden genoemd. Mensen met MetS krijgen vaker ziektes zoals type 2 diabetes en leververvetting. In het eerste geval kunnen lichaamscellen niet meer goed suiker opnemen uit het bloed, in het tweede geval stapelt vet zich op in de levercellen.

Gruben onderzocht de rol van leverontsteking en signaalstoffen uitgescheiden door vetweefsel (adipokines) bij het ontstaan van insulineresistentie (een voorstadium van type 2 diabetes) en leververvetting. Ze wilde vooral weten of twee verschillende soorten muizen met leverontsteking sneller insulineresistentie ontwikkelen dan muizen zonder leverontsteking. Dat bleek niet het geval te zijn. Evenmin kon Gruben bewijs vinden dat één van de door haar onderzochte adipokines, chemerin, leververvetting veroorzaakt. De promovenda concludeert daarom dat medicijnen gericht tegen chemerin of leverontsteking waarschijnlijk niet effectief zullen zijn bij de behandeling van type 2 diabetes en leververvetting. Van zeven andere adipokines moet nog onderzocht worden of ze leververvetting veroorzaken.

Nanda Gruben (1984) studeerde Medische Biologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij verrichtte haar promotieonderzoek binnen onderzoeksinstituut GUIDE van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd gefinancierd door het Diabetes Fonds. Gruben werkt als onderzoeker bij PRA Health Sciences in Assen.