Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:Dhr. C.P.H. (Chris) Lexis
Wanneer:18 mei 2015
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. D.J. (Dirk Jan ) van Veldhuisen, prof. dr. P. (Pim) van der Harst
Copromotors:dr. J.C.C. van der Horst, dr. E. (Erik) Lipsic
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Metformin and preservation of left ventricular function

Metformine beschermt hart niet na een hartaanval

Er is geen duidelijk bewijs dat het toedienen van metformine, het meest gebruikte geneesmiddel bij de behandeling van diabetes, een beschermend effect heeft op het hart na een acuut hartinfarct. Dit medicijn verbetert de pompfunctie van het hart niet en verkleint ook de beschadiging aan het hart niet. Wel wordt het risico op nieuwe hart- en vaatproblemen iets kleiner. Dat concludeert Chris Lexis, die de rol van metformine onderzocht in de behandeling van patiënten met een hartaanval.

Lexis stelt voorop dat een te hoge bloedsuikerspiegel een belangrijke rol speelt in het ontstaan van hart- en vaatziekten, maar dat er nog weinig aandacht voor is voor glucose-regulatie in de huidige behandelrichtlijnen van hartproblemen. Eerder onderzoek heeft gesuggereerd dat metformine, een glucose-verlagend medicijn, een gunstige uitwerking op het hart zou kunnen hebben. De promovendus was benieuwd of het medicijn ook kan helpen om het hart te beschermen direct na een hartaanval.

Om die vraag te beantwoorden, bestudeerde Lexis een groep van 380 patiënten die met een acuut hartinfarct in het UMCG werden opgenomen. De helft van hen kreeg na willekeurige selectie metformine toegediend, de andere helft een placebo. Lexis onderzocht vier aspecten: de pompfunctie van het hart, hartspierschade, het risico op nieuwe hart- en vaatproblemen in de toekomst, en de veiligheid van het medicijn in deze specifieke patiëntengroep. Hij concludeert dat metformine de functie van het hart niet verbetert. Ook zorgt metformine niet voor een kleiner litteken na een hartinfarct. Wel vond hij aanwijzingen dat metformine kan helpen om het cardiovasculaire risicoprofiel te verbeteren van hartpatiënten zonder diabetes. Hij pleit daarom voor verder onderzoek dat duidelijk moet maken welke hartpatiënten zonder diabetes toch baat kunnen hebben bij dit middel.

Chris Lexis (1985) studeerde Geneeskunde aan de Universiteit van Maastricht. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek binnen onderzoeksinstituut GUIDE van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd gefinancierd door ZonMw. Lexis werkt als cardioloog in opleiding in het Martiniziekenhuis en het UMCG.