Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:Dhr. T.A. (Tim) Weber
Wanneer:17 juni 2015
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. ir. G.J. (Bart) Verkerke, prof. dr. S.K. (Sjoerd) Bulstra, prof. dr. S. Dendorfer
Copromotor:dr. T. Renkawitz
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
The biomechanical outcome after total hip replacement

Computermodel helpt verschillen tussen chirurgische technieken te berekenen

De chirurgische technieken om een heup te vervangen met een implantaat worden steeds beter, maar welke techniek leidt nu uiteindelijk tot de beste biomechanische resultaten? Patiënten uitrusten met een krachtsensor is vanuit ethisch oogpunt vaak niet mogelijk. Een spierskeletmodel, een computermodel waarin data van echte patiënten kunnen worden ingevoerd, biedt volgens Tim Weber uitkomst.

Weber onderzocht twee operatietechnieken om een heup te vervangen door een implantaat, de conventionele en een minimaal invasieve chirurgie (MIS), waarbij plaatsing van het implantaat door een computersysteem wordt ondersteund (CAS). De eerste operatie duurt korter. Voor de tweede zijn bovendien dure CAS-systemen nodig. Daarom is het wel belangrijk dat die tweede techniek betere resultaten geeft. Weber bestudeerde een speciale CAS-techniek (CAS-FF), waarbij de steel van het heupimplantaat eerst wordt geïmplanteerd en daarna de cup. Deze techniek zou nog beter rekening houden met de heuprotatiebeweging van de patiënt.

Weber concludeert in de eerste plaats dat het spierskeletmodel helpt om beter rekening te houden met biomechanische verschillen tussen patiënten die een nieuwe heup krijgen. Zulke verschillen komen doordat iedereen anders gebouwd is, en een andere manier van voortbewegen heeft. De promovendus ontdekte ook dat CAS-FF betere biomechanische resultaten geeft dan ‘gewone’ chirurgie. Patiënten blijken na de operatie een betere heupbelasting te hebben. Ook hebben ze een beter looppatroon – al was dit laatste gegeven statistisch gezien te klein om als wetenschappelijk bewijs te dienen.

Tim Weber (1985) studeerde Mechanical Engineering aan de Ostbayerischen Technischen Hochschule Regensburg (Duitsland). Hij verrichtte zijn promotieonderzoek binnen de afdeling Orthopedie en onderzoeksinstituut SHARE van het Universitair Medisch Centrum Groningen, in samenwerking met de OTH Regensburg, waar Weber nu werkt als onderzoeker. Het onderzoek werd bekostigd door DePuy Leeds, International en ‘Technologie und Wissenstransfer Ostbayern (TWO)’.