Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Economie en Bedrijfskunde
Essays on the governance of buyer-supplier relationships

Vertrouwen belangrijke aanvullende bron van beheer van afnemer-leverancierrelaties

Hans Berger zet in zijn proefschrift vraagtekens bij het beeld dat binnen de gevestigde transactiekosteneconomie (TKE) bestaat van beheerstructuren die een rol spelen in hybride verticale relaties tussen ondernemingen. Hij stelt dat er behoefte is aan een dynamischere benadering waarin voorkeuren en kennis niet als vaststaande factoren worden beschouwd, maar als factoren die zich geleidelijk ontwikkelen. Als gevolg daarvan is de waarde van een transactierelatie mogelijk niet alleen (en niet in de eerste plaats) gelegen in het bevredigen van behoeften op basis van bestaande voorkeuren en kennis, maar ook (en misschien wel in de eerste plaats) in het ontwikkelen van nieuwe voorkeuren, percepties en inzichten. In deze visie ontwikkelen relaties zich door middel van een proces van cumulatieve causaliteit en zullen verschillende gebeurtenissen leiden tot verschillende vormen van beheer.

Berger toont aan dat de perceptie van afhankelijkheid niet alleen wordt bepaald door de mate van activaspecificiteit en zekerheden (zoals door de TKE bepleit), maar ook door factoren die in de gevestigde TKE niet aan bod komen. Dat versterkt zijn idee dat in het onderzoek rekening moet worden gehouden met de percepties van de betrokken partijen. Op basis van die bevindingen denkt Berger dat vertrouwen een aanvullende bron van beheer is.

De resultaten bevestigen dat gezamenlijke waardecreatie wordt beïnvloed door de onderzoeks- en exploitatiepotentie van de afnemer-leverancierrelatie. Berger denkt dat idiosyncratische bronnen en relationele normen een belangrijke positieve invloed uitoefenen op die potentie. Op basis van deze waarnemingen komt hij tot de conclusie dat een al te sterke nadruk op activaspecificiteit als mogelijke oorzaak van opportunistisch gedrag, zonder rekening te houden met de voor beheer gunstige en verrijkende eigenschappen van vertrouwen, een contraproductief effect heeft in een onderzoek naar hybride verticale relaties tussen ondernemingen.

Hans Berger studeerde Economie en verrichtte zijn onderzoek bij de vakgroep Marketing van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde.