Over ons Actueel Evenementen Promoties

Genetic etiology of type 2 diabetes

From gene identification to functional genomics
Promotie:Dhr. M.R. (Mike) Erdos
Wanneer:18 maart 2015
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. C. (Cisca) Wijmenga, prof. dr. M.H. Hofker, prof. dr. F.S. Collins
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Genetic etiology of type 2 diabetes

Ongekend grote studie ontrafelt deel genetische achtergrond Type 2 Diabetes

Door acht grote studies samen te voegen, zijn twaalf nieuwe genen geïdentificeerd die samenhangen met het wel of niet ontwikkelen van Type 2 Diabetes. Mike Erdos beschrijft in zijn proefschrift de resultaten van deze samengevoegde studie, waarin een kleine 100.000 mensen onderzocht werden.

Naar schatting zo’n acht procent van de wereldbevolking lijdt aan Type 2 Diabetes. De ziekte komt vooral voor in landen met een laag of gemiddeld inkomen. Hoewel wetenschappers weten dat een ongezonde leefstijl bijdraagt aan een hoger risico om de ziekte te ontwikkelen, is nog niet duidelijk waarom niet iedereen die te veel eet en te weinig beweegt Type 2 Diabetes krijgt. Niet alleen omgevingsfactoren spelen een rol, maar ook genetische factoren. Om in kaart te brengen om welke genetische variaties het precies gaat, worden verschillende, grote genoom-wijde associatiestudies (GWAS studies) uitgevoerd.

Erdos beschrijft enkele van zulke GWAS studies in zijn proefschrift. Het gaat hierbij steeds vaker om internationale samenwerkingsverbanden. Door acht studies samen te voegen, ontstond een ongekend groot onderzoekscohort van 34.412 diabetespatiënten en 59.925 gezonde proefpersonen. Op basis van dit cohort wisten de promovendus en zijn medeonderzoekers maar liefst twaalf ‘loci’ te identificeren, genetische variaties die samenhangen met een hoger risico op het krijgen van Type 2 Diabetes. Erdos pleit voor een meer integratieve benadering in vervolgonderzoek, waarin niet alleen wordt gekeken naar genetica, maar ook naar genoomstructuur en genexpressie. Zo’n studie wordt momenteel uitgevoerd in Finland.

Mike Erdos (1956) studeerde Biochemistry aan The George Washington University, USA. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek binnen onderzoeksinstituut GUIDE van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek maakte deel uit van het onderzoeksprogramma Groningen Institute for Gastro Intestinal Genetics and Immunology. Erdos werkt als onderzoeker bij het National Human Genome Research Institute.