Over ons Actueel Evenementen Promoties

Why planning needs complexity

Towards an adaptive approach for guiding urban and peri-urban transformations
Promotie:dr. W.S. (Ward) Rauws
Wanneer:18 juni 2015
Aanvang:12:45
Promotor:prof. dr. G. de Roo
Copromotor:dr. ir. T. (Terry) van Dijk
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Ruimtelijke Wetenschappen
Why planning needs complexity

Slim omgaan met fundamentele onzekerheden in ontwikkeling van wijken, steden en regio’s

Fundamentele onzekerheden in ruimtelijke ontwikkelingsprocessen vormen een uitdaging voor planologen. In contrast met andere onzekerheden kunnen fundamentele onzekerheden niet worden weggenomen door meer kennis of betere informatie. Dit betekent dat planologen beperkt regie kunnen voeren over de ontwikkelingspaden van wijken, steden en regio’s. Daarom is er behoefte aan planningsbenaderingen die minder nadruk leggen op het beheersen van ontwikkelingspaden en meer zijn gericht op het versterken van de capaciteit van gebieden om in te spelen op zowel verwachte als onverwachte veranderingen. Promovendus Ward Rauws onderzocht hoe planologen slim kunnen omgaan met fundamentele onzekerheden, in het bijzonder bij het begeleiden van urbane en peri-urbane transformaties.

Vanuit het perspectief van complexiteit presenteert Rauws in zijn proefschrift een dynamisch, tijdsgevoelig begrip van ruimtelijke transformaties dat de verwevenheid en veranderlijkheid van de onderliggende processen helpt duiden. Ondersteund door verschillende casestudies in Nederland en Europa verkent Rauws een adaptieve planningsbenadering die het vermogen van gebieden om op deze dynamische processen in te spelen vergroot. Onderdeel van deze benadering zijn bijvoorbeeld plannen en regels die zo zijn opgesteld dat ze verschillende ontwikkelingspaden kunnen faciliteren. Daarnaast worden planologen uitgenodigd om naast de meer traditionele rol van expert of bemiddelaar te functioneren als ‘trendwatcher’, verbinder en ‘facilitator’.

Ward Rauws verrichtte zijn onderzoek binnen het programma ‘towards Wellbeing, Innovation and Spatial Transformation’ (tWIST) van de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen. Rauws is onderzoeker en docent Planologie aan de Rijksuniversiteit Groningen.