Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Impact of hemostasis and blood loss on outcome after liver surgery

Bloedtransfusie na leveroperatie zoveel mogelijk voorkomen

Zowel de transfusie van rode bloedcellen als die van bloedplaatjes hebben een negatief effect op de overleving van patiënten na een levertransplantatie. Bloedtransfusies moeten daarom zoveel mogelijk voorkomen worden, constateert UMCG-chirurg Marieke de Boer, net als het gebruik van een bepaalde bloedstelpende middelen (fibrine sealants) tijdens leveroperaties. Deze middelen worden nu nog veel gebruikt op het chirurgische snijvlak van de lever, maar blijken complicaties zoals de lekkage van gal niet te kunnen voorkomen.

De lever is een goed doorbloed orgaan en speelt een belangrijke rol in de aanmaak van stollingsfactoren. Het verwijderen van een deel van de lever, of het transplanteren van de hele lever, kan dan ook gepaard gaan met veel bloedverlies, waardoor bloedtransfusies nodig kunnen zijn. De Boer onderzocht de korte en lange termijn effecten van bloedverlies bij patiënten die leverchirurgie of een levertransplantatie ondergaan.

Ze constateert allereerst dat chirurgische en anesthesiologische ontwikkelingen hebben geleid tot een toename van het aantal leveroperaties en –transplantaties, en dat de uitkomsten na een operatie steeds beter zijn. Uit een enquête onder Nederlandse leverchirurgen leerde De Boer dat bloedstelpende hulpmiddelen, zoals fibrine sealants, niet alleen gebruikt worden ter preventie van bloedverlies, maar ook om snijvlak-gerelateerde complicaties (zoals lekkage van gal) na de operatie te voorkomen. Uit een groot vergelijkend onderzoek dat De Boer ontwikkelde in het UMCG en uitvoerde met meerdere ziekenhuizen in Nederland, bleek echter dat fibrine sealants niet effectief zijn voor dit doel. Zij concludeert daarom dat deze middelen niet voor dit doel gebruikt moeten worden.

Er is ook goed nieuws: door een verbetering van operatie- en verdovingstechnieken en de ontwikkeling van nieuwe medicijnen zijn bloedtransfusies tijdens en na een leveroperatie steeds minder vaak nodig. Het percentage patiënten dat een bloedtransfusie kreeg nam af van 100% in de periode 1989-1996 naar 74% in 1997-2004.

Marieke de Boer (1973) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen en werd vervolgens opgeleid tot chirurg in het Medisch Spectrum Twente en het UMCG. Zij verrichtte haar promotieonderzoek bij de Afdeling Chirurgie van het Universitair Medisch Centrum Groningen, waar ze momenteel werkzaam is als chirurg.