Over ons Actueel Evenementen Promoties

Biofilm on orthodontic retention wires

- an in vitro and in vivo study -
Promotie:Mw. M.A. (Marije) Jongsma
Wanneer:01 april 2015
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. Y. (Yijin) Ren, H.J. (Henk) Busscher, prof. dr. H.C. (Henny) van der Mei
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Biofilm on orthodontic retention wires

Gaatjes door draadjes achter de tanden voorkomen door beter te poetsen

Steeds meer mensen hebben draadjes achter hun voortanden. Ze zorgen ervoor dat de voortanden netjes op hun plek blijven, maar zijn ook een risicofactor voor gaatjes en tandvleesontsteking. Orthodontist Marije Jongsma ontdekte dat er geen ingewikkelde kunstgrepen nodig zijn om het laagje tandplaque op de draden te verminderen – en daarmee het risico op gaatjes te verkleinen: een elektrische tandenborstel, antibacteriële tandpasta en eventueel een antibacterieel mondspoelmiddel. Ook blijken enkelstrengsdraden een kleinere risicofactor dan meerstrengsdraden.

Om na een orthodontische behandeling het resultaat vast te houden, worden vaak retentiedraden achter de voortanden geplaatst. Deze draden zijn heel effectief, maar hebben als nadeel dat er een laagje bacteriën (plaque of biofilm) aan de draden hecht, waardoor rondom deze draden vaker complicaties optreden zoals tandvleesontsteking of gaatjes. Jongsma onderzocht daarom hoe de vorming van biofilm op de draden te beïnvloeden is.

De promovenda stelt vast dat de vorm van de draden van grote invloed is op de hoeveelheid biofilm die eraan hecht. Op een draad die is opgebouwd uit meerdere strengen vormt zich meer biofilm dan op een draad die bestaat uit één streng. Hoe ruwer het oppervlak, des te makkelijker kunnen bacteriën zich hechten. Biofilm heeft een heel compacte structuur – een eenmaal gevormde bacterielaag is moeilijk te doordringen.

Jongsma ontdekte dat de structuur van de biofilm verandert en beter doordringbaar wordt door het gebruik van een elektrische tandenborstel. Door zo’n tandenborstel te combineren met een antibacteriële tandpasta en mondspoelmiddel neemt de hoeveelheid biofilm bovendien af en wordt de samenstelling ervan minder schadelijk. Jongsma benadrukt dat de vorming van biofilm niet helemaal voorkomen kan worden, maar dat complicaties rondom de draden met kleine, maar doeltreffende middelen wel verminderd kunnen worden.

Marije Jongsma (1986) studeerde tandheelkunde aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Zij verrichtte haar promotieonderzoek binnen het W.J. Kolffinstituut en de afdeling Orthodontie, binnen het programma Bioadhesion, Biocompatibility and Infection, van het Universitair Medisch Centrum Groningen, die het onderzoek ook bekostigden. Jongsma werkt als orthodontist in de maatschap Jongsma & Jongsma Orthodontisten.