Over ons Actueel Evenementen Promoties

Publiek-private interactie in infrastructuurnetwerken

Een zoektocht naar waardevolle marktbetrokkenheid in het beheer en de ontwikkeling van publieke infrastructuurnetwerken
Promotie:prof. ir. W.L. (wim) Leendertse
Wanneer:30 april 2015
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. E.J.M.M. (Jos) Arts, prof. dr. H.A.J. de Ridder
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Ruimtelijke Wetenschappen
Publiek-private interactie in infrastructuurnetwerken

Prijsconcurrentie nog altijd belangrijkste marktmechanisme in grond-, weg- en waterbouwsector

De grond-, weg- en waterbouwsector is onder invloed van de bouwfraude en de economische crises gereorganiseerd, maar qua marktwerking niet structureel veranderd. De marktwerking is nog steeds hoofdzakelijk gebaseerd op prijsconcurrentie en niet radicaal geëvolueerd naar marktwerking op basis van differentiatie. Dat is een van de conclusies van promovendus Wim Leendertse. Hij onderzocht de publiek-private interactie in infrastructuurnetwerken.

Voor het functioneren en ontwikkelen van infrastructuurnetwerken is de markt onontbeerlijk. Maar hoe betrekken publieke netwerkbeheerders, zoals Rijkswaterstaat en ProRail, de markt in hun netwerkbeheer? Leidt de marktbetrokkenheid ook tot een structurele verandering van de markt tot een gezonde marktdynamiek? Leendertse tracht inzicht te geven in de complexe relaties tussen een (publieke) infrastructuurnetwerkbeheerder en de markt. Via deze relaties beïnvloedt een netwerkbeheerder de markt en omgekeerd wordt het netwerkbeheer ook beïnvloed door die markt. Een verandering in één van deze relaties, bijvoorbeeld als gevolg van een nieuw netwerk- of marktbeleid of conjuncturele ontwikkeling, heeft effect op alle andere relaties. Het is daarbij de uitdaging om het netwerkbeheer van infrastructuur te koppelen aan een marktbenadering, die meerwaarde genereert voor het netwerk en tegelijkertijd een duurzame marktdynamiek stimuleert.

Binnen de GWW-sector zijn projecten vaak kraamkamers voor vernieuwing. Vernieuwing beklijft echter  alleen als de verbinding tussen netwerkbeheerder en de moederorganisaties van de bij de projecten betrokken onderdelen van marktbedrijven hechter wordt gemaakt. Deze verbinding is nu relatief los, waardoor projecten relatief autonoom van het netwerk en marktbedrijven verlopen.

Vanwege deze relatief losse verbinding ontbreekt een prikkel voor marktpartijen om te investeren in project overstijgende creativiteit. Daardoor wordt de ontwikkeling van duurzame marktwerking gebaseerd op onderscheidende kwaliteiten van marktpartijen sterk geremd, en blijft prijsconcurrentie het belangrijkste marktmechanisme binnen de GWW-sector.

Wim Leendertse verrichtte zijn onderzoek bij de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen. Het onderzoek werd uitgevoerd in samenwerking met Rijkswaterstaat en de Technische Universiteit Delft.