Over ons Actueel Evenementen Promoties

Meaningful modalities

Stimulating the use of tactile-bodily interaction and communication in everyday situations with persons who are congenitally deafblind and their communication partners
Promotie:Mw. H. (Hermelinde) Huiskens
Wanneer:04 juni 2015
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. H.J.M. (Marleen H.J.M.) Janssen, prof. dr. A.J.J.M. Ruijssenaars
Copromotor:dr. O.A. Crasborn
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Meaningful modalities

Effectiviteit van een communicatiemodel bij doofblindheid getoetst

De dubbelzintuiglijke beperking die kenmerkend is voor doofblindheid, stelt communicatiepartners van personen met doofblindheid voor aanzienlijke uitdagingen als het gaat om interactie en communicatie. Voor interactie en communicatie in de dagelijkse praktijk zijn communicatiepartners en personen met doofblindheid aangewezen op het gebruik van een relatief onbekende communicatieve modaliteit: de tactiel-lichamelijke modaliteit, gebaseerd op wederzijds aanraken.

Communicatiepartners beheersen de kennis en vaardigheden die nodig zijn voor een adequaat gebruik van de tactiel-lichamelijke modaliteit in de dagelijkse praktijk niet van nature. Expliciete training van communicatiepartners in het gebruik van de tactiel-lichamelijke modaliteit is daarom noodzakelijk. Het Interventie Model voor Tactiele Communicatie, dat in dit proefschrift centraal staat, beschrijft een dergelijke expliciete training.

Het Interventie Model voor Tactiele Communicatie is opgebouwd uit drie interventiefases: 1) tactiele Gebarentaal; 2) tactiele Interactie (initiatieven), en; 3) tactiele communicatie (verhalend communiceren). De effectiviteit van het Interventie Model voor Tactiele Communicatie wordt in dit proefschrift getoetst met behulp van een pilotstudie en een tweetal effectstudies. Het Interventie Model voor Tactiele Communicatie is effectief gebleken voor een meerderheid van de geselecteerde observatiecategorieën: auditieve initiatieven, tactiel-lichamelijke initiatieven en tactiele gebaren en/of natuurlijke hand- en of lichaamsbewegingen.

Om het Interventie Model voor Tactiele Communicatie en haar effectiviteit te kunnen optimaliseren en verder te kunnen ontwikkelen, is vervolgonderzoek naar het gebruik van dit interventiemodel essentieel.

Hermelinde Huiskens deed haar promotieonderzoek, gefinancierd door Royal Dutch Kentalis, bij de afdeling Orthopedagogiek, sectie Opvoeding & Ondersteuning van Personen met Beperking. Zij is docent bij Avans Hogeschool.