Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Evenementen Promoties

Beyond the eyes

The development of a dynamic assessment procedure to measure the communication potential of people with congenital deafblindness
Promotie:dr. E. Pranger-Boers
Wanneer:02 april 2015
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. H.J.M. (Marleen H.J.M.) Janssen, prof. dr. A.J.J.M. Ruijssenaars, prof. dr. A.E.M.G. (Alexander) Minnaert
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Beyond the eyes

Nieuw meetinstrument voor betere communicatie bij doofblindheid

Erika Boers ontwikkelde een nieuw, betrouwbaar meetinstrument om de vaardigheden van zowel personen met aangeboren doofblindheid als hun communicatiepartners in kaart te brengen die nodig zijn voor betere communicatie. Dit nieuwe meetinstrument kan gebruikt worden voor het doen van voor- en nametingen binnen de dynamic assessment procedure, waardoor het nu mogelijk is om verborgen communicatieve potenties boven tafel te krijgen.

Stel je voor. Je kunt weinig tot niets horen en zien. Voor je ontwikkeling ben je afhankelijk van de mensen om je heen: ouders, leerkrachten, verzorgers, en familie. Zij ondervinden echter grote problemen in de communicatie met jou en hebben daarom ondersteuning nodig, zodat jij leerervaringen kan opdoen. Een voorwaarde voor juiste ondersteuning is een geschikte assessment. Een assessment die de dingen die je kunt in kaart brengt in plaats van je tekortkomingen, die tegemoet komt aan jouw beperkingen en die voor jou bekende communicatiepartners includeert zodat jij je niet bang voelt.

In haar proefschrift beschrijft Erika Boers de ontwikkeling en effectiviteit van een dynamic assessment procedure als een geschikt middel om het communicatief potentieel van mensen met aangeboren doofblindheid te bepalen. Het benadrukt de belangrijke eigenschappen van dynamic assessment voor mensen die communiceren op een voortalig niveau, zoals vele mensen met aangeboren doofblindheid doen. Boers laat ook het belang zien van een nieuw, betrouwbaar meetinstrument om de vaardigheden van zowel de persoon met aangeboren doofblindheid als de communicatiepartner in kaart te brengen die nodig zijn voor het komen tot hoogwaardige communicatie. Dit resulteerde in de Interactie en Communicatie Analyse Lijst (ICAL). Door leersessies aan de ICAL toe te voegen is  een dynamisch assessment procedure ontstaan, die door Boers getest is.

Deze studie geeft aan dat de ICAL een betrouwbaar meetinstrument is die gebruikt kan worden voor het doen van voor- en nametingen binnen de dynamisch assessment. Bovenal laten de resultaten zien dat de dynamisch assessment procedure het mogelijk maakt om verborgen communicatieve potenties boven tafel te krijgen. Deze eerste stap op het gebied van dynamisch assessment bij mensen met aangeboren doofblindheid is, volgens de promovendus, veelbelovend.

Erika Boers deed haar promotieonderzoek – gefinancierd door Koninklijke Kentalis – bij de onderzoeksgroep van Marleen Janssen, de enige hoogleraar doofblindheid ter wereld. Boers werkt nu als gedragswetenschapper en onderzoeker bij De Noorderbrug.