Over ons Actueel Evenementen Promoties

Social stratification and health

Four essays on social determinants of health and wellbeing
Promotie:Dhr. P. (Patrick) Praeg
Wanneer:02 juli 2015
Aanvang:14:30
Promotors:M.C. (Melinda) Mills, Prof, R.P.M. (Rafael) Wittek, Prof
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Social stratification and health

Relatie tussen sociaal-economische status, gezondheid en welzijn onderzocht

Mensen met een hogere opleiding, een betere baan of een hogere status leven langer en gezonder. Dat er een relatie is tussen sociaal-economische status en gezondheid en welzijn is bekend, maar hoe dat precies komt weet men nog niet. Patrick Präg deed onderzoek naar deze relatie.

Op basis van gegevens van meer dan vijftig landen, bestudeerde hij de multidimensionale aard van de sociaal-economische status, niet alleen met betrekking tot objectieve indicatoren van de sociaal-economische status - opleiding, inkomen, beroep - maar ook de subjectieve beleving van sociaal-economische status van individuen en statusverschillen tussen artsen en patiënten. Bovendien analyseert hij het multilevel karakter van sociale stratificatie, vergelijkt hij de verschillen in de sterkte van de relatie tussen onderwijs en gezondheid in landen en regio's, alsmede de wegen waarlangs inkomensongelijkheid gezondheid beïnvloedt.

Patrick Präg deed zijn promotieonderzoek bij het Interuniversitair Centrum voor Sociaal-Wetenschappelijke Theorievorming en Methodenontwikkeling (ICS). Hij werkt nu als postdoc onderzoeker bij de afdeling Sociologie van de universiteit van Oxford, UK.