Over ons Actueel Evenementen Promoties

Technology-enhanced interactive engagement

A strategy that drives students' learning & academic performance
Promotie:Mw. M.J. Tlhoaele
Wanneer:26 maart 2015
Aanvang:14:30
Promotor:prof. dr. W.H.A. (Adriaan) Hofman
Copromotors:dr. J.C. (Koos) Winnips, dr. Y. Beetsma
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Technology-enhanced interactive engagement

Leren van medestudenten verhoogt de studieprestaties

Malefyane Tlhoaele onderzocht de effectiviteit van door technologie ondersteunde interactiemethoden (Technology Enhanced Interactive Engagement, TEIE). Door het gebruik van TEIE-methoden worden studenten gemotiveerd om met elkaar en met de docent samen te werken om zo kritisch na te denken en hun eigen begrip te vormen. Voorbeelden zijn het organiseren van discussietaken die via stemkastjes beantwoord worden, het samenwerken aan een groepsproject, en het doen van wekelijkse zelftests via een elektronische leeromgeving. Met het uiteindelijke doel om de academische prestaties van studenten te verbeteren.

Op basis van haar onderzoek onder 873 studenten concludeert Tlhoaele onder meer dat studenten het beste leren wanneer ze ideeën uitwisselen en van elkaar leren. Het directe effect van leren van medestudenten op studieprestaties laat eenzelfde effect zien. Leren van elkaar lijkt iets natuurlijks voor studenten. Tijdens het projectonderwijs vormden de studenten zelfstandig informele groepen voor overleg.

Studenten verkregen kennis en vaardigheden door elkaar te helpen en te ondersteunen bij het werken aan een project in een groep. De resultaten uit dit onderzoek laten zien dat leren van medestudenten de studieprestaties verhoogt. Diep leren speelde ook een grote rol in het leerproces, omdat het de tussenliggende variabele was voor andere variabelen: interactiemethoden, technologie, leren van medestudenten, intrinsieke motivatie en betrokkenheid.

Het gebruik van TEIE-methoden en het ontwerpen van motiverende taken heeft zin als deze worden ingezet met als doel het bevorderen van diep leren.

Malefyane Tlhoaele deed haar promotieonderzoek via de Lerarenopleiding van de RUG. Zij is werkzaam bij de sectie eLearning van de afdeling Teaching and Learning with Technology van de Tshwane University of Technology in Pretoria, Zuid-Afrika.