Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Coexistence of competing strategies in evolutionary games

Realistischer modellen voor onderzoek naar samenwerking

Jianlei Zhang ontwikkelde nieuwe modellen voor het bestuderen van samenwerking. Hij maakte klassieke modellen uit de speltheorie realistischer. Op die manier kan hij beter achterhalen waarom samenwerking vaak effectief is.

In onze maatschappij, maar ook overal in het dierenrijk, zie je hoe individuen met elkaar samenwerken. Redenerend vanuit de evolutieleer is het vaak moeilijk te verklaren waarom dat zo is. Waarom zou een individu een kostbare samenwerking aangaan, en daarbij het risico lopen dat de samenwerkingspartner louter profiteert van deze samenwerking en niets bijdraagt? Om die reden zijn wetenschappers al jaren geïntrigeerd door samenwerking.

Onderzoek aan samenwerking vindt plaats in verschillende disciplines, zoals biologie, sociologie, natuurkunde, computer wetenschappen en economie. Iedere discipline bestudeert het fenomeen van samenwerking met een eigen aanpak. Nieuwe inzichten ontstaan vaak wanneer deze vakgebieden met elkaar in aanraking komen.

Samenwerking wordt vaak bestudeerd via de speltheorie, verschillende individuen spelen daarin een spel waarbij ze kunnen kiezen om samen te werken of niet. Maar de modellen zijn doorgaans niet erg realistisch. Zhang liet sommige ‘spelers’ in de modelsimulatie heel snel van strategie wisselen, terwijl andere hiermee juist traag waren. Daarnaast liet hij ze het gedrag van hun tegenspeler kopiëren, wat een situatie weergeeft waarin de spelers te weinig informatie hebben om een weloverwogen keuze te maken. Ook ontwikkelde hij modellen waarin de spelers een soort ‘verzekering’ tegen verlies af kunnen sluiten. De vraag daarbij is of de kosten opwegen tegen de baten.

De modellen die Zhang in zijn proefschrift presenteert moeten nog nader bestudeerd worden. Hij hoopt dat hierdoor nieuwe inzichten ontstaan die de samenwerking tussen mensen in de maatschappij kunnen bevorderen.

Jianlei Zhang verrichtte zijn onderzoek bij de afdeling Discrete Technologie en Productie Automatisering van het Engineering and Technology institute Groningen (ENTEG), deels in samenwerking met de afdeling Theoretische Biologie. Hij werkt inmiddels als assistant professor aan de Nankai University, China.