Over ons Actueel Evenementen Promoties

What lies beneath?

How patterns in ecology and evolution inform us about underlying processes
Promotie:dr. T. (Thijs) Janzen
Wanneer:27 maart 2015
Aanvang:16:15
Promotor:prof. dr. R.S. (Rampal) Etienne
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
What lies beneath?

Nieuwe statistiek voor rekenen aan evolutionaire en ecologische processen

Thijs Janzen heeft zich beziggehouden met een hele nieuwe tak van theoretische biologie, waarbij de rekenkracht van computers een belangrijke rol speelt. In zijn proefschrift heeft hij zich gefocust op het begrijpen van processen in ecologie en evolutie. Hij deed dit door te kijken naar patronen die worden veroorzaakt door deze processen en door gebruik te maken van computermodellen om deze patronen te reproduceren.

Gebruikmakend van de verdeling van soorteneigenschappen heeft Janzen aangetoond dat de soortensamenstelling van bomen op de savanne en van cichliden (baarsachtigen, waaronder de maanvis en de tilapia) voor het grootste deel afhankelijk is  van willekeurige verspreiding. Daarnaast blijkt dat de specifieke manier van verspreiding ook van grote invloed is op de soortensamenstelling van het tropisch regenwoud.

Teneinde fylogenieën te kunnen gebruiken bij het maken van een  diversificatieanalyse heeft Janzen eerst gecontroleerd of het diversificatiemodel dat word gebruikt bij de reconstructie van een fylogenie van invloed is op latere diversificatieschattingen. Daarnaast heeft hij verschillende statistieken die beschikbaar zijn voor Approximate Bayesian Computation (ABC) getest. Het blijkt dat het diversificatiemodel dat word gebruikt bij de reconstructie van een fylogenie niet van invloed is op latere schattingen. En het blijkt dat de huidige statistieken die worden gebruikt in ABC zeer slecht functioneren. Janzen heeft daarom een nieuwe statistiek geïntroduceerd: de nLTT. Gebruikmakend van de nLTT heeft hij vervolgens geprobeerd uit de fylogenie van cichliden uit het Tanganyikameer te achterhalen wat de impact is geweest van schommelingen in het waterniveau van het meer. Opvallend genoeg is het niet gelukt hiervoor duidelijke aanwijzingen te vinden.

Thijs Janzen deed zijn promotieonderzoek aan de Rijksuniversiteit bij het Groningen Institute for Evolutionary Life Sciences. Hierna zal hij werkzaam zijn als postdoc bij het Max Planck Institute for Evolutionary Biology in het Duitse Plön.