Over ons Actueel Evenementen Promoties

Advancing selectivity control with highly reactive organometallic reagents

Promotie:Dhr. M. Giannerini
Wanneer:17 april 2015
Aanvang:11:00
Promotor:prof. dr. B.L. (Ben L.) Feringa
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Advancing selectivity control with highly reactive organometallic
reagents

Betere controle bij maken van koolstof-koolstof verbindingen

Wanneer scheikundigen een organische verbinding willen maken, zullen ze koolstofatomen aan elkaar moeten koppelen. Want organische verbindingen, zoals veel geneesmiddelen maar ook onderdelen van een LCD scherm, hebben per definitie een skelet van koolstof. Om een koolstof-koolstof koppeling te krijgen gebruikt men vaak organometaal reagentia (zoals Grignard verbindingen). Die zijn echter zeer reactief en daardoor moeilijk te beheersen. Massimo Giannerini onderzocht verschillende routes om koolstof-koolstof verbindingen op een gecontroleerde manier te maken.

Het eerste deel van dit proefschrift beschrijft de Cu (koper) gekatalyseerde asymmetrische allylische alkylatie met Grignard reagentia. Giannerini beschrijft verschillende manieren om de selectiviteit van de reactie te vergroten.

Daarna beschrijft hij het gebruik van organolithiumverbindingen. De potentie van organolithiumverbindingen in koppelingsreacties wordt onderstreept door de korte reactietijden en milde condities die nodig zijn om volledige conversie te bereiken. Hoge selectiviteit wordt bereikt door zorgvuldige keuze van de katalysator en condities die veelvoorkomende zij-reacties kunnen inhiberen (halogeen/lithium uitwisseling en homo-koppeling), die normaliter het gebruik van organolithiumverbindingen in koppelingsreacties bemoeilijken.

Het gebruik van organolithium ziet Giannerini als een belangrijk gereedschap ter verbetering van de relatief inefficiënte en tijdrovende Pd-gekatalyseerde koppelingen, tot nog toe een van de meest gebruikte C-C bindingcreërende reacties. Deze reacties kunnen bij mildere condities verlopen en met minder gebruik van giftige metalen.

Massimo Giannerini verrichtte zijn onderzoek bij de afdeling Synthetische Organische Chemie van het Stratingh Instituut. Hij werkt inmiddels als postdoc onderzoeker aan de Rheinisch-Westfälische Technische Hogeschool Aachen.