Over ons Actueel Evenementen Promoties

Soluble multiferroic hybrids: controlling the electronic interactions

Promotie:Dhr. A.O. (Alexey) Polyakov
Wanneer:18 mei 2015
Aanvang:11:00
Promotor:prof. dr. T.T.M. Palstra
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Soluble multiferroic hybrids: controlling the electronic
interactions

Hybride materialen voor beter computergeheugen

Organisch-anorganisch hybride materialen zijn interessant vanwege hun uitzonderlijke elektronische eigenschappen: ze vertonen magnetisme, geleiding en fotovoltaische en multiferroische eigenschappen. Deze hybride materialen zouden geschikt kunnen zijn voor het bouwen van logische schakeling en computergeheugen.

Alexey Polyakov beschrijft in zijn proefschrift twee klassen hybride materialen: 2D materialen waarin organische en anorganische componenten elkaar afwisselen in lagen, en 1D materialen die bestaan uit hybride ketens. In deze hybride materialen veroorzaakt het anorganische deel het magnetisme, terwijl eigenschappen zoals ferroelectriciteit en ferroelasticiteit merendeels worden bepaald door het organische deel. De oorsprong van deze eigenschappen is verwant, waardoor om wederzijds de organische en anorganische component elkaars eigenschappen kunnen beïnvloeden zodat multifunctionele materialen ontstaan.

Polyakov beschrijft in zijn proefschrift synthese en eigenschappen van hybride materialen met een grote flexibiliteit in structuur. Voor de synthese kan hij gebruik maken van diverse organische en anorganische componenten. Ook van belang is dat deze materialen gesynthetiseerd kunnen worden bij lage temperaturen. Synthese vanuit vloeistof geeft als additionele mogelijkheid om ze als dunne film te synthetiseren. De hybride dunne film materialen, laten eigenschappen zien die ook veranderd kunnen worden.

In het proefschrift laat Polyakov zien dat de eigenschappen van deze hybride organisch-anorganische materialen, zoals ferroelectriciteit en magnetisme, gevarieerd kunnen worden door de keuze van de organische component. Daarnaast bleek dat de keuze van de organische amine de eigenschappen van de anorganische component kan veranderen. Van belang is ook dat de interface tussen de organische en anorganische component uitzonderlijke mogelijkheden biedt voor multifunctionele eigenschappen.

Alexey Polyakov verrichtte zijn promotie bij de afdeling Solid State Materials for Electronics  van het Zernike Institute for Advanced Materials. Hij werkt inmiddels als Research Analyst for Strategic Research bij ASML.