Over ons Actueel Evenementen Promoties

Biomimetic asymmetric catalysis based on biological and synthetic macromolecular scaffolds

Promotie:Dhr. L. Zheng
Wanneer:20 maart 2015
Aanvang:16:15
Promotor:prof. dr. A. Herrmann
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Biomimetic asymmetric catalysis based on biological and synthetic
macromolecular scaffolds

Onderzoek levert synthetische enzymen op

Gedurende de laatste decennia hebben chemici zich ingespannen om replica’s van enzymen te ontwerpen en te fabriceren die zijn gebaseerd op verschillende macromoleculaire templates. Deze macromoleculen kunnen worden verdeeld in twee groepen: biologische platformen (eiwitten, peptiden en nucleotiden) en synthetische holtes met hydrofobe bindplaatsen.

Lifei Zheng beschrijft in zijn proefschrift verschillende nieuwe synthetische enzymen, gebaseerd op natuurlijke enzymen, die asymmetrische katalyse opleveren voor verschillende chemische reacties. Daarnaast heeft hij als eerste het gebruik van een niet-chiraal cucurbituril (een macrocyclische verbinding) als nanoreactor in asymmetrische katalyse gepresenteerd. Ook ontwikkelde Zheng katalysatoren op basis van een DNA-surfactant complex.

Het onderzoek van Zheng vond plaats binnen de afdeling Polymer Chemistry and Bioengineering van het Zernike Institute for Advanced Materials. Het onderzoek is gefinancierd door NWO. Zheng werkt nu als postdoc onderzoeker aan de RUG.