Over ons Actueel Evenementen Promoties

Oxidative dehydrogenation of ethylbenzene under industrially relevant conditions

On the role of catalyst structure and texture on selectivity and stability
Promotie:Mw. V. Zarubina
Wanneer:27 maart 2015
Aanvang:12:45
Promotor:prof. dr. ir. H.J. (Hero Jan) Heeres
Copromotor:dr. I.V. Melian Cabrera
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Oxidative dehydrogenation of ethylbenzene under industrially
relevant conditions

Onderzoek naar efficiëntere productie van styreen

Styreen, een belangrijk chemisch product voor bijvoorbeeld het maken van polystyreen (piepschuim), wordt industrieel geproduceerd door middel van de directe dehydrogenering van ethylbenzeen met behulp van stoom bij 580-630 °C. Het proces heeft een hoog energieverbruik en een lage reactorconversie vanwege chemische evenwichtbeperkingen.

Er wordt nog steeds veel onderzoek gedaan om te komen tot verbeterde styreenproductieprocessen. Een voorbeeld is de oxidatieve dehydrogenering van ethylbenzeen. Echter, het proces wordt nog niet commercieel uitgevoerd en meer onderzoek en verdere ontwikkeling op het gebied van de heterogene katalyse en procestechnologie is noodzakelijk.

In haar promotieonderzoek werkte Valeriya Zarubina aan de ontwikkeling van verbeterde heterogene katalysatoren op basis van commerciële dragers zoals aluminium, silica, aluminosilicaat, zeolieten en koolstof-gebaseerde materialen voor de oxidatieve dehydrogenering van ethylbenzeen tot styreen onder industrieel relevante omstandigheden. Hierbij lag de nadruk op het verbeteren van de styreenselectiviteit en de katalysatorstabiliteit en het bepalen van katalysatorprocesrelaties. Er zijn verbeterde katalysatoren geïdentificeerd en er is een beter begrip verkregen van de werking van de katalysatoren.

Valeriya Zarubina verrichtte haar promotieonderzoek bij de afdeling Chemische Technologie van het onderzoekinstituut ENTEG (ENgineering and TEchnology institute Groningen), met financiering van technologiestichting STW. Zarubina werkt inmiddels als Technical Consultant bij het chemiebedrijf Albermarle.