Over ons Actueel Evenementen Promoties

The dynamics of intergenerational knowledge transfer

Case study of air traffic controllers in the FAA
Promotie:Dhr. G. (Giora) Hadar
Wanneer:12 februari 2015
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. L. Karsten, prof. dr. R.J.J.M. Jorna
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Economie en Bedrijfskunde
The dynamics of intergenerational knowledge transfer

Opleiding jonge luchtverkeersleiders beter door inzet sociale media en mobiele apparaten

De jongste generatie verkeersleiders kan tijdens haar opleiding voordeel hebben van haar ervaring met nieuwe technologieën en het spelen van elektronische videogames. Dat concludeert promovendus Giora Hadar. Hij onderzocht de rol van technologie bij kennisoverdracht tussen verkeersleiders uit verschillende generaties. Hadar adviseert de Amerikaanse Luchtvaart Autoriteit (FAA) om de traditionele training van nieuwe luchtverkeersleiders te verbeteren door gebruik te maken van sociale media en mobiele apparaten.

In de praktijk van de luchtverkeersleiding zijn kennis en ervaring cruciale aspecten bij de uitvoering van het werk. Dat heeft te maken met de complexe technische - en veiligheidsaspecten, en de noodzaak om snelle beslissingen onder extreme werkdruk te nemen. Hadar onderzocht welke voorkeuren verschillende generaties verkeersleiders hebben om stilzwijgende kennis vast te leggen en over te dragen. Hij stelt vast dat leden van de jongere generaties een voorkeur hebben om moderne technologieën te gebruiken en dat hun organisaties kunnen profiteren van de integratie van verschillende vormen van kennisoverdracht.

Giora Hadar (1945, Israël) verrichtte zijn onderzoek bij de Amerikaanse Luchtvaart Autoriteit (FAA) en de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen.