Over ons Actueel Evenementen Promoties

Genomic wake-up call

Activating Silent Biosynthetic Pathways for Novel Metabolites in Penicillium chrysogenum
Promotie:Mw. M.M. Samol
Wanneer:17 april 2015
Aanvang:14:30
Promotor:prof. dr. A.J.M. (Arnold J M) Driessen
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Genomic wake-up call

Verborgen schatten in het DNA van Penicillium chrysogenum

De draadschimmel Penicillium chrysogenum werd in 1928 door Alexander Fleming ontdekt en wordt veel gebruikt in de industrie voor de productie van β-lactam antibiotica. Antibiotica en andere natuurlijke producten (secundaire metabolieten) hebben verscheidene potentiële toepassingen, variërend van medicijnen tot toxines met grote medische en economische waarde.

In de afgelopen jaren heeft genoom sequencing van P. chrysogenum meer enzymcomplexen blootgelegd die in staat zijn dergelijke bioactieve producten te synthetiseren. De meeste genen komen echter niet tot expressie onder standaard groeiomstandigheden. Dit onderzoek ontdekte een onontgonnen bron van nieuwe secundaire metabolieten door het activeren van deze stille biosyntheseroutes.

Dit werd bereikt door manipulatie van globale en epigenetische regulators van de genexpressie en de chromatine reorganisatie. Daarnaast induceerde de groei van P. chrysogenum bij lage ijzer concentraties de expressie van genen voor de productie van ‘ijzervangers’ (sideroforen, Grieks: “ijzerdrager”), waaronder alle bekende (coprogens, fusarinines, en ferrichromes), en nieuwe sideroforen.

Door het ontginnen van het genoom en het toepassen van epigenetische, genomische engineering, of voedingbeperking strategieën, werden in totaal 38 verbindingen geïdentificeerd waaronder 11 nieuwe secondaire metabolieten. Elk van deze metabolieten zouden een unieke bioactiviteit kunnen vertonen.

Marta Samol verrichtte haar promotieonderzoek bij de afdeling Moleculaire Microbiologie van het Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute (GBB). Het werk werd gefinancierd via the IBOS Programme (Integration of Biosynthesis and Organic Synthesis) waarin onderzoekinstituten en bedrijfsleven samenwerkten.