Mathematics teachers' development of practical knowledge
Promotie: | Mw. M.G. Witterholt |
Wanneer: | 24 april 2015 |
Aanvang: | 16:15 |
Promotors: | prof. dr. M.J. (Martin) Goedhart, prof. dr. A. van Streun |
Copromotor: | dr. C.J.M. (Cor) Suhre |
Waar: | Academiegebouw RUG |
Faculteit: | Science and Engineering |
Hoe wiskundedocenten leren via docentennetwerk
In de afgelopen twintig jaar zijn er in Nederland een aantal onderwijshervormingen in het voortgezet onderwijs ingevoerd, met als doel om de effectiviteit en de kwaliteit van het onderwijs te verhogen. Voorbeelden van hervormingen in het voortgezet onderwijs zijn de introductie van de Basisvorming in de onderbouw en de Tweede Fase in de bovenbouw. Martha Witterholt raakte geïnteresseerd in de uitdagingen die hervormingen met zich meebrengen voor de professionalisering van docenten.
Haar onderzoek richt zich op een professioneel ontwikkeltraject voor docenten middels een docentennetwerk, waar docenten gezamenlijk kunnen reflecteren op activiteiten binnen hun schoolcontext.
Voor wiskundedocenten markeerde het nieuwe curriculum een nieuwe inspanning, omdat zij werden geconfronteerd met nieuwe soorten opdrachten voor leerlingen, nieuwe activiteiten in de klas, het onderwijzen van nieuwe vaardigheden en het toepassen van nieuwe didactische methoden, zoals onderzoekgericht en samenwerkend leren.
Bij het omschakelen naar nieuwe didactische methoden kunnen docenten verschillende moeilijkheden tegenkomen, waardoor twijfels (concerns) ontstaan over de geschiktheid van die methoden. Deze twijfels kunnen er toe leiden dat docenten een vernieuwing afwijzen en niet uitvoeren.
In het netwerk werkten docenten mee aan het ontwikkelen en evalueren van een lessenserie rond statistisch onderzoek, gebaseerd op onderzoekgericht leren. Witterholt beschrijft de praktijkkennis van docenten te beschrijven en, meer in het bijzonder, veranderingen in hun praktijkkennis na het professioneel ontwikkeltraject. Verder is het doel van deze studie om factoren te identificeren die de praktijkkennis van docenten beïnvloeden gedurende het professioneel ontwikkeltraject.
Martha Witterholt verrichtte haar onderzoek binnen het Instituut voor Didactiek en Onderwijsontwikkeling (IDO) in een project dat door de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen is gefinancierd. Zij werkt als docent aan de Lerarenopleiding van de Rijksuniversiteit Groningen.