Over ons Actueel Evenementen Promoties

Scaffolding and cooperative learning

The effect on reading comprehension and vocabulary knowledge in EFL
Promotie:Mw. S. Wachyunni
Wanneer:02 juli 2015
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. M.H. (Marjolijn) Verspoor, prof. dr. H.P.M. Creemers
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Letteren
Scaffolding and cooperative learning

Verschillen tussen ‘scaffolding’ en samenwerkend leren onderzocht

Sri Wachyunni onderzocht welke interventie, ‘scaffolding’ (een aanpak die leerlingen zelfstandiger laat leren) of samenwerkend leren, het meest effectief is in het verbeteren van de leesvaardigheid en woordkennis van het Engels als vreemde taal van Indonesische studenten aan de Universiteit van Jambi. Ook keek ze naar een mogelijk verschil in het effect van scaffolding bij studenten met een laag of hoog leesniveau en naar het effect van  houding ten opzichte van groepswerk, individuele verantwoordelijkheid en groepsdynamiek.

De resultaten tonen aan dat scaffolding een overdrachtseffect heeft voor de verbetering van leesvaardigheid in zowel de individuele als samenwerkende condities. Studenten die in de individuele conditie hebben gewerkt tonen relatief meer verbetering. Het positieve effect van scaffolding is niet gevonden in de leestoetsen die afgenomen werden direct na iedere interventie. Er zijn geen verschillen gevonden tussen de drie groepen in winst in woordenschat. Studenten met een laag leesniveau in beide scaffolding-condities hebben relatief meer baat bij scaffolding dan studenten met een hoog leesniveau.

Samenwerkend leren was niet effectiever dan individueel leren, maar binnen de samenwerkende groepen is gebleken dat een aantal factoren een sterke correlatie vertoont met een grotere winst in leesvaardigheid: een positieve houding ten opzichte van groepswerk, individuele verantwoordelijkheid en groepsdynamiek. Concluderend heeft deze studie laten zien dat scaffolding een substantieel effect kan hebben op de leesvaardigheid van studenten en in het bijzonder bij studenten met een laag leesvaardigheidsniveau. In samenwerkend leren is de houding van de studenten ten opzichte van groepswerk een belangrijke factor die kan bijdragen aan het verbeteren van de leesvaardigheid.

Sri Wachyunni verrichtte haar onderzoek bij het Center for Language and Cognition Groningen, Faculteit der Letteren.