Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Economie en Bedrijfskunde
Banking crises: identification, propagation, and prediction

Verbeterde index om bankencrises te identificeren

Het onderzoek van Zhong Jing richt zich op de identificatie, verspreiding en voorspelling van bankencrises, en op de relatie tussen banken- en wisselkoerscrises. Jing paste de index van Von Hagen-Ho (2007) aan en gebruikte de aangepaste index om de data van een grote verzameling landen te analyseren, waarbij landen met een onderdrukt financieel systeem (vooral ontwikkelingslanden) werden uitgesloten. Daaruit blijkt dat de crises die de Money Market Pressure Index (MMPI) van Jing oppikt, beter overeenkomen met de crises die Laeven en Valencia (2010) identificeren, waarbij de aangepaste index tegelijkertijd minder gevallen van loos alarm signaleert.

Jing onderzocht de dynamische relatie tussen wisselkoers- en bankencrises in 94 ontwikkelingslanden en opkomende landen met de kwartaaldata van 1980 tot en met 2010. Hij constateert dat wisselkoerscrises een sterke toestandsafhankelijkheid hebben, hetgeen betekent dat landen die een wisselkoerscrisis hebben meegemaakt in het verleden een grotere kans hebben op een nieuwe wisselkoerscrisis. Dat geldt niet voor bankencrises.

Jing onderzocht interdependentie- en overloopeffecten van financiële turbulentie over landen gedurende het afgelopen decennium. Zijn uitkomsten suggereren dat financiële turbulentie significante interdependentie-effecten heeft gehad via het handelskanaal en afstand, terwijl tevens een significant overloopeffect wordt geïdentificeerd via het kapitaalstromenkanaal.

Jing vergeleek de prestaties van het ‘logit model’ en ‘data mining-modellen’ voor voorspellingen van bankfallissementen in de Verenigde Staten gedurende de periode van 2002 tot en met 2010. Het ‘logit model’ indentificeert ex post meer faillissementen en valse alarmen, maar ex ante minder faillissementen en valse alarmen.

Zhong Jing studeerde Mathematics and Applied Mathematics. Hij verrichtte zijn onderzoek bij het onderzoeksinstituut Global Economics and Management van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde. Jing is tegenwoordig Assistant Professor aan de Central University of Finance and Economics in Beijing (China).