Over ons Actueel Evenementen Promoties

Opportunities to speak

A qualitative study of a second language in use
Promotie:Mw. K.L. Kolstrup
Wanneer:04 juni 2015
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. C.L.J. de Bot, S.L. Thorne
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Letteren
Opportunities to speak

De drijfveren om een tweede taal te leren

Waarom zijn mensen gemotiveerd om een tweede taal te leren en te blijven leren? Het proefschrift van Kirsten Kolstrup biedt inzicht door een diepgaande casusstudie van Mulenga, een Zambiaanse vrouw die trouwde met een Deense man met 9 jarige dochter. Mulenga besloot naar Denemarken te verhuizen omdat ze droomde van ‘een beter leven’ met een ‘romantische man’. Deze droom weerspiegelt eerder onderzoek naar huwelijksmigranten die emigreren van de derde naar de eerste wereld. Helaas blijkt Mulenga’s nieuwe leven niet te voldoen aan haar verwachtingen, met name wat betreft de kansen op de arbeidsmarkt, en van interactie met Denen tot het overheidsbeleid. Ze raakt gefrustreerd zonder een duidelijk beeld van haar toekomstige leven in Denemarken. Dit vermindert haar motivatie om Deens te leren en belemmert haar taalontwikkeling in de klas. Haar volharding om thuis Deens te blijven praten is daarentegen sterk en verankerd in een duidelijk zelfbeeld als gewaardeerde stiefmoeder die ondersteunend wil zijn voor haar nieuwe stiefdochter.

Kirsten Kolstrup laat zien hoe belangrijk het is verder te kijken dan het individu in onderwijssituaties als we de complexiteit willen begrijpen van de motivatie van immigranten om de taal van hun nieuwe land te leren en te gebruiken. Om te begrijpen hoe dit in de tijd verandert zijn in dit proefschrift interviews, observaties tijdens taalles, ongedwongen gesprekken thuis en veranderingen in het Deense immigratiebeleid geanalyseerd en vergeleken. De resultaten hebben vergaande consequenties voor zowel de pedagogiek van het leren van een tweede taal, als het overheidsbeleid omtrent de rol die taal speelt in de integratie.

Kirsten Kolstrup verrichtte haar onderzoek bij het Center for Language and Cognition Groningen, Faculteit der Letteren.