Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Letteren
Beyond barriers

Leren tweede taal onderzocht met getuigenissen Joods-Duitse immigranten

Het blijft een raadsel waarom en onder welke voorwaarden sommige mensen succesvoller zijn in het leren van een tweede taal (T2) dan anderen. Conny Lahmann onderzocht hoe natuurlijke tweedetaalverwerving wordt beïnvloed door verschillende factoren, waaronder de leeftijd waarop er wordt aangevangen met het leren van een T2 (de beginleeftijd), de hoeveelheid contact die er nog is met de eerste taal, en het opleidingsniveau.

Lahmann keek naar 102 mondelinge autobiografische getuigenissen van Joods-Duitse immigranten in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Australië. Tussen 11 november 1938 en 1 september 1939, toen deze mensen tussen de 7 en 17 jaar oud waren, waren ze gedwongen om Duitsland te verlaten, alleen of vergezeld door familieleden. De autobiografische interviews werden gegeven in hun T2 Engels toen ze tussen de 57 en 87 jaar oud waren. Op dat moment hadden ze allen het grootste deel van hun leven doorgebracht in de T2-omgeving waarin zij zich hadden gevestigd.

Lahmann heeft de interviews geanalyseerd op woordenschat en grammatica, uitspraak en spreekvaardigheid. Ze ontdekte dat de woordenschat en grammatica significant gerelateerd waren aan het opleidingsniveau van de ondervraagden. Hun uitspraak was daarentegen significant gerelateerd aan de leeftijd waarop de ondervraagden waren begonnen met het leren van de T2, terwijl spreekvaardigheid significant gerelateerd was aan de leeftijd waarop het interview werd gegeven. Al met al suggereren Lahmanns bevindingen dat tweede taalverwerving gerelateerd is aan een reeks van factoren, zoals het behaalde opleidingsniveau en de leeftijd waarop mensen beginnen met het leren van een taal.

Conny Lahmann verrichtte haar onderzoek bij het Center for Language and Cognition Groningen, Faculteit der Letteren.