Over ons Actueel Evenementen Promoties

Faculteit:Letteren
On appositives

Bijstellingen geen taalkundige buitenbeentjes

Tijdens een gesprek geeft een spreker vaak extra en ondergeschikte informatie over de persoon of het onderwerp van belang in de boodschap van de spreker. Deze onderschikte informatie wordt vaak overgebracht met zogenaamde bijstellingen, zoals ‘mijn buurman’ in de zin ‘Jan, mijn buurman, is een aardige man’. Voor deze bijstellingen bestaat binnen de formele taalkunde geen rechtlijnige karakterisering, met als resultaat dat ze over het algemeen behandeld worden als taalkundige buitenbeentjes, met unieke structurele en betekenisgerelateerde eigenschappen. James Griffiths stelt dit idee op de proef en beargumenteert dat, als we beter kijken, de op het eerste gezicht vreemde eigenschappen van bijstellingen verklaard kunnen worden door elementaire en algemeen bekende taalkundige  processen. Op deze manier hoeven bijstellingen niet als een enigszins exotische en op zichzelf staande klasse taalkundige fenomenen beschouwd te worden. In plaats daarvan kunnen bijstellingen ondergebracht worden bij algemeen bekende taalkundige constructies zoals gecoördineerde zinnen en zinnen met koppelwerkwoorden.

James Griffiths studeerde Taalwetenschap. Hij verrichtte zijn onderzoek aan het Centre for Language and Cognition Groningen, Faculteit der Letteren.