Over ons Actueel Evenementen Promoties

Coaching families with multiple problems

Care activities and outcomes of the flexible family support programme Ten for the Future
Promotie:Dhr. T. (Tim) Tausendfreund
Wanneer:05 maart 2015
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. E.J. (Erik) Knorth, prof. dr. H.W.E. (Hans) Grietens
Copromotor:dr. J. (Jana) Knot-Dickscheit
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Coaching families with multiple problems

Hulpverleningsprogramma voor multiprobleemgezinnen vermindert ouderlijke stress

Gezinnen met meervoudige, ernstige en langdurige problemen op verschillende leefgebieden staan in de Nederlandse jeugdzorg bekend als multiprobleemgezinnen. Hoewel er aanwijzingen zijn dat kortdurende crisisinterventie-programma’s positieve effecten kunnen hebben voor deze gezinnen, slaagt de hulpverlening er tot dusverre onvoldoende in om de problemen van multiprobleemgezinnen duurzaam op te lossen. Als alternatief zijn langdurige programma’s ontwikkeld die geïntegreerde zorg op verschillende leefgebieden kunnen bieden. Er is echter nauwelijks evaluatieonderzoek naar dit soort programma’s gedaan.

Tim Tausendfreund onderzocht daarom een langdurig hulpverleningssprogramma, genaamd ‘Tien voor Toekomst’, dat op grote schaal in Nederland wordt toegepast. Het design van het onderzoek was longitudinaal en prospectief. In het onderzoek werden 122 gezinnen geïncludeerd over een periode van ruim vierenhalf jaar.

De resultaten laten zien dat toepassing van 'Tien voor Toekomst' gepaard gaat met een duidelijke afname van ouderlijke stress, met name in het eerste jaar. Bovendien blijken gezinnen met een aanvankelijk lager stressniveau een grotere kans te hebben om het programma eerder te beëindigen. Gedragsproblemen bij kinderen en het functioneren van het gezin als geheel tonen een minder coherent patroon van verandering. De focus van gezinscoaches op de begeleiding van ouders, meer dan op de begeleiding van kinderen, lijkt hiervoor een goede verklaring.

Geconcludeerd wordt dat het hulpverleningsprogramma ‘Tien voor Toekomst’ ouderlijke stress kan verminderen en dat het programma een parallel aanbod dient te creëren van directe hulp voor kinderen, naast en in aanvulling op de hulpverlening voor ouders.

Tim Tausendfreund deed zijn promotieonderzoek bij de afdeling Orthopedagogiek. Na zijn onderzoek is hij gaan werken als docent bij FHS St. Gallen, Hochschule für Angewandte Wissenschaften, in Zwitserland.