Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:Dhr. H.W.H. (Hans) van Andel
Wanneer:17 december 2015
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. H.W.E. (Hans) Grietens, prof. dr. E.J. (Erik) Knorth, prof. dr. R.J. van der Gaag
Copromotors:dr. L.M.C. Nauta-Jansen, dr. W.J. Post
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Helping infants and toddlers in Foster Family Care

Hechtingsproblemen bij jonge pleegkinderen te voorkomen

Kinder- en jeugdpsychiater Hans van Andel richtte zijn promotieonderzoek op de effectiviteit van de Pleegouder Pleegkind Interventie (PPI) dat mede door hem werd ontwikkeld ter ondersteuning van pleegouders en jonge pleegkinderen. Hij toont aan dat pleegouders die PPI hebben gevolgd meer sensitief reageren op hun pleegkind, beter structuur bieden en zich minder opdringen in het contact in vergelijking met pleegouders die een regulier programma volgden. De pleegkinderen in de PPI-groep reageren actiever op de pleegouder: ze geven meer respons en betrekken de pleegouder meer bij hun activiteiten. De PPI helpt volgens Van Andel om een goede relatie te laten ontstaan, wat op zijn beurt helpt om hechtingsproblemen bij jonge pleegkinderen te voorkomen.

Kinderen die in pleegzorg worden geplaatst moeten wennen aan de nieuwe situatie. Jonge pleegkinderen reageren vaak door zich aan te passen en stil in een hoekje alles over zich heen laten gaan. Maar ondertussen is het de vraag of ze zich veilig en prettig voelen. Er zijn aanwijzingen dat dit lang niet altijd het geval is. Zij vragen vaak geen of weinig hulp bij stress, pijn of angst. Pleegouders herkennen het gedrag dat daarbij hoort vaak niet of onderschatten de betekenis. Ze kunnen dan het idee hebben dat de plaatsing goed verloopt, maar het kind kan zich ondertussen niet begrepen voelen. Zo kan een voedingsbodem ontstaan voor problemen: gedragsproblemen, emotionele problemen en/of lichamelijke problemen. Veel van die problemen kunnen voorkomen worden door te werken aan een veilige hechtingsrelatie tussen ouder en pleegkind. De Pleegouder Pleegkind Interventie (PPI) voorziet hierin en is inmiddels door het Nederlands Jeugd Instituut erkend.

Hans van Andel is kinder- en jeugdpsychiater en directeur Zorg van Jeugdggz Dimence in Deventer. Het werd gefinancierd door de Dimence Groep en Pro Juventute.