Over ons Actueel Evenementen Promoties

Framing poverty

An institutional entrepreneurship approach to poverty alleviation through tourism
Promotie:Dhr. H.A. Kusworo
Wanneer:22 juni 2015
Aanvang:09:00
Promotors:prof. dr. G. de Roo, prof. dr. G.J. Ashworth
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Ruimtelijke Wetenschappen
Framing poverty

Armoedevermindering door toerisme benaderd vanuit institutioneel ondernemerschap

Toerisme en armoede worden gewoonlijk gezien als twee onafhankelijke aspecten van een samenleving. Toch worden veel toeristische bestemmingen omringd door arme gemeenschappen, en is armoede zelf een toeristische attractie geworden. Hendrie Adji Kusworo deed onderzoek naar de relatie tussen toerisme en armoede, en bekeek die relatie vanuit het perspectief van institutioneel ondernemerschap.

Demografische kenmerken van toeristen, hun waarden, attitudes en interesses zijn veranderd. Toeristische ondernemingen zijn zich bewuster van hun sociale verantwoordelijkheid en maatschappelijke veranderingen in gemeenschappen. Onderzoek naar de relatie tussen toerisme en armoede is tot op heden echter beperkt gebleven.

Kusworo wil inzicht bieden in deze onderwerpen door institutioneel ondernemerschap centraal te stellen. Hij onderkent het belang van de individuele actor door discours-, netwerken-, kansen- en resultaatbenaderingen te gebruiken, daarbij rekening houdend met sociologisch institutionalisme en institutionele economie. Het proefschrift biedt inzicht in zowel arme als overige leden van de gemeenschap, toeristen, en medewerkers van toeristische bedrijven door te verkennen welke verbindingen bestaan tussen deze verschillende actoren, armoede en toerisme.

Kusworo biedt tevens inzicht in structurele factoren. Binnen de actor-geörienteerde en structurele benaderingen kunnen toerisme, armoede en armoedevermindering aan elkaar gerelateerd worden. Daarmee draagt zijn onderzoek bij aan theoretische en praktische verbetering van innovatieve instituties door introductie van het begrip Institutioneel-Individueel Kansenknooppunt (Institutional-Individual Opportunity Nexus, IION).

Hendrie Adji Kusworo studeerde Leisure and Environments. Hij verrichtte zijn onderzoek binnen het programma ‘towards Well-being, Innovation and Spatial Transformation’ (tWIST) van de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen. Zijn onderzoek werd gefinancierd door het Ubbo Emmius Fonds en het DIKTI Scholarship Programme. Kusworo is onderzoeker en docent aan de Universitas Gadjah Mada, Indonesia (Indonesië).