Over ons Actueel Evenementen Oraties

Oratie dhr. prof.mr.dr.T.H.F. Halbertsma: Domestic Challenges and International Opportunities: Meandering through Mongolia's Past and Present

Wanneer:di 17-03-2015 om 16:15
Waar:Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
  • Oratie: dhr. prof.mr.dr. T.H.F. Halbertsma
  • Titel: Domestic Challenges and International Opportunities: Meandering through Mongolia's Past and Present
  • Leeropdracht: East Asian Studies, with a focus on modern day Mongolia
  • Faculteit: Letteren
In de zomer van 1287 arriveerde een Aziatische tijdgenoot van Marco Polo in Europa. Hoewel hij eendagboek naliet is deze bezoeker uit China vrijwel onbekend gebleven. Veel van de problemen die hij op zijn reisnaar het Westen tegenkwam, staan echter nog altijd centraal in de studie naar het Mongolië en Oost-Azië van nu. Tjalling Halbertsma volgt de route van deze vroege reiziger vanuit Beijing naar Rome en Parijs en bespreekt drie onderzoeksthema’s met betrekking tot hedendaags Mongolië en Oost-Azië: het belang van instituten; het belangvan geschiedenis voor identiteit; en het belang van internationale betrekkingen voor Mongolië. Met welke sociale, economische en politieke kansen en problemen heeft dit land momenteel te maken? En kan Mongolië zijn internationale ambities waarmaken, nu het met nieuwe en kritieke binnenlandse uitdagingen wordt geconfronteerd?

Zie ook deze video: Eerste leerstoel Mongolië in Nederland

Centre for East Asian Studies Groningen (CEASG): Website

Aanmelden per mail via: oraties@rug.nl o.v.v. oratiegegevens, eigen naam en adres en aantal gewenste plaatsen in zaal of corona (corona uitsluitend voor hoogleraren)