Skip to ContentSkip to Navigation
OnderwijsOpleidingenMasteropleidingenPsychologieArbeids-, Organisatie- en Personeelspsychologie
Header image Arbeids-, Organisatie- en Personeelspsychologie

Arbeids-, Organisatie- en Personeelspsychologie

Programma

  • 1 jaar

    Our teaching program emphasizes the link between organizational theory and practice because this link is central to the field.

    Many of our courses are strongly research-oriented, but in all of the courses the link to organizational practice is emphasized as well. In addition, we offer several practical skills courses that will provide you with valuable skills for your professional career. The program is such that, throughout the year, you will follow courses and simultaneously work on your master thesis, in close collaboration with one of our staff members. The thesis gives you the opportunity to explore a topic in more depth and can be combined with an internship in an organization, although this is not compulsory.

    Within the program, you can specialize in a field of your interest through a focused choice of the course package and the subject of the master thesis, such as:

    • leadership and change
    • motivation and goals
    • personnel selection
    • creativity and innovation
    • aging at work and career development
    • the psychology of coaching

    Ons onderwijsprogramma legt een sterke nadruk op de verbinding tussen theorie en praktijk, omdat juist deze verbinding centraal staat in de AOP-psychologie. Veel vakken zijn onderzoeksgericht, maar in alle vakken wordt de link met de organisatiepraktijk uitgelicht en benadrukt. Bovendien bieden we verschillende praktijkvakken aan, waarin je belangrijke praktische vaardigheden voor je loopbaan op kunt doen.

    Het programma is zodanig ingericht dat je tegelijkertijd vakken volgt en (in nauwe samenwerking met één van onze docent-onderzoekers) aan je masterthese werkt. Door de masterthese kun je een onderwerp dat jou interesseert diep verkennen. Je kunt dit combineren met een stage in een organisatie (al is dat niet verplicht).

    Binnen het programma kan je je door een gerichte keuze van het vakkenpakket en het onderwerp van de masterthese specialiseren in een gebied van jouw interesse, zoals bijvoorbeeld:

    • leiderschap en verandering
    • motivatie en doelen
    • personeelsselectie
    • creativiteit en innovatie
    • De oudere werknemer en carriereontwikkeling
    • de psychologie van coaching

Opbouw programma

VakPeriode 1Periode 2Periode 3Periode 4
Multivariate Models (Methodencursus) (5 EC)
Repeated Measures (Methodencursus) (5 EC)
Coaching (Vaardighedencursus) (5 EC)
Keuzecursus (extra Basiscursus AOP/andere cursus binnen Master Psychologie-RUG/Mastercursus buiten Psychologie-RUG)
Master Thesis (eventueel incl. stage) (30 EC)
Advanced Research Methods in social and organizational Psychology (Methodencursus) (5 EC)
Power and Leadership (Basiscursus) (5 EC)
Competence and Motivation (Basiscursus) (5 EC)
Creativity and Innovation in Organizations (Basiscursus) (5 EC)
Test Construction (Methodencursus) (5 EC)
Aging at Work (Vaardighedencursus) (5 EC)

The program consists of (a minimum of) 10 EC foundation courses, 5 EC skills courses, a 5 EC methods course, 10 EC elective courses, and 30 EC master thesis.

For detailed information about our courses see the online course catalog: http://www.rug.nl/ocasys/gmw/vak/showpos?opleiding=3276&iflang=EN

Het programma beslaat (minimaal) 10 EC Basiscursussen, 5 EC Vaardighedencursus, 5 EC Methodencursus, 10 EC Keuzecursussen en 30 EC Masterthese ( bovenste 'vak').

Uitgebreide informatie over de vakken vind je in de online onderwijscatalogus: http://www.rug.nl/ocasys/gmw/vak/showpos?opleiding=3276

Studeren in het buitenland

  • Studeren in het buitenland is niet voorzien
Waarom in Groningen?

International approach; expert tuition from professionals in the field; freedom to design the programme in to suit your requirements.

Internationale aanpak; onderwijs door top-experts in het veld; vrijheid om het programma aan te passen aan jouw behoeften en interesses.

Our academic advisors provide more detailed information about our programmes and give advice to prospective students, students who are enrolled in one of our programmes, and alumni.You can turn to them with questions about the programme itself, study planning, choosing courses/minors, enrollment, rules and regulations that apply to a programme, following courses at other faculties, studying abroad.

Do not hesitate to make an appointment with your academic advisor. You can arrange for a meeting by phone (+31 50 363 6301, student service desk) Please also check our online information system: www.rug.nl/gmw/questionandanswer. Often, you are not the first person to have a particular question, and the online information system may already have an answer for you.

Bij de opleiding Psychologie is veel aandacht voor studiebegeleiding. Er zijn binnen de opleiding Psychologie studieadviseurs voor zowel de Nederlandstalige als de Engelstalige opleiding.

De studieadviseurs houden elke ochtend een open spreekuur en zijn daarnaast op afspraak te bereiken. Ook zijn de studieadviseurs bereikbaar via de veelgestelde vragen: kijk of de voor jou relevante vraag in de lijst staat. Zo niet, stel dan je aanvullende vraag: http://www.rug.nl/gmw/vraagenantwoord.

  • Testimonial van Student Hannah Cox

    The programme equips me with the skills I need to work in a business environment while still being involved in helping people.

    My name is Hannah Cox and I am from the UK. I gained a BSc degree in Psychology in Brighton before coming to Groningen. A friend of mine was studying here, so I had already visited Groningen a number of times before I decided to move here and follow this Master's programme.

    During my visits I participated in some of the events organized by University of Groningen students and Faculty. These swayed me to continue my studies in Groningen – I appreciate that there are lots of extracurricular activities and communities outside the University. For example, I’m already involved with the UNICEF student team and the UG Student Culture Centre, Usva.

    I’ve never wanted to work as a clinical psychologist, so I looked for a way to put my degree to use in a non-traditional setting. The Work, Organization and Personnel Psychology (WOP) programme seemed like it would enable me to apply my psychological training in a practical way. The programme equips me with the skills I need to work in a business environment while still being involved in helping people.

    Before I came here, I wasn’t really familiar with the subject of work, organization and personnel psychology. In my Bachelor’s degree programme, I took general courses in group psychology and organizational psychology, but they were focused on group or crowd behaviour, and not so much on an actual work setting. The WOP programme focuses more on what people want or need to achieve in the workplace. For example, how the work environment can influence productivity and wellbeing, the best ways to stimulate creativity and innovation, or teaching someone to be a good leader or listener.

    One of the practical courses offered is the coaching course, which builds on ideas of conversational therapy and offers opportunities to practise these. At the moment, I’m learning coaching techniques and conversational skills, and in the next period I will have the opportunity to coach a student who has recently begun teaching. The aim is to help students feel more comfortable and confident in their new role, and overcome any difficulties they may face. This is very exciting, because it’s the first opportunity I’ve had throughout my studies to practically apply my knowledge outside the research field.

    In addition to following the WOP programme, I am taking an elective course unit at the Faculty of Arts that relates to public arts policy and how governments view and maintain cultural institutions. I am considering combining these different fields in the future by applying my skills as a psychologist at a cultural institution. After graduating, I’m first going to apply for graduate schemes at charitable organizations in the UK, in particular charities focused on making science – and studying science – accessible to all people, regardless of their educational background, gender or culture.

    The WOP programme helps me to achieve my personal goals by teaching me about how people function in organizations, and the sorts of issues that are present in these contexts. It also provides me with the knowledge to overcome these issues myself in my own career; it is therefore very valuable for both my personal and professional growth.

    Hannah Cox - Work, Organization and Personnel Psychology

    Sluiten
    – Student Hannah Cox
  • Testimonial van Marjolein van de Ven

    HR consultant bij een internationaal consultancybedrijf

    Tijdens de bachelor psychologie kwam ik erachter dat ik eigenlijk niet per se een baan wilde als 'klassieke' psycholoog, bijvoorbeeld in de klinische psychologie. Ik wilde meer het bedrijfsleven in. Daarom koos ik de master Arbeids-, Organisatie- en Personeelspsychologie, om meer te leren over psychologie gerelateerd aan de werkplaats. Tijdens mijn master liep ik stage bij het consultancybedrijf Cubiks, waarvoor ik onderzoek deed naar verschillende generaties op de werkvloer.

    Na mijn stage bood het bedrijf me een baan aan als HR consultant. Het is een vrij klein, maar internationaal bedrijf met vestigingen in totaal 14 landen. Bedrijven kunnen onze capaciteitentests of persoonlijkheidsvragenlijsten kopen, of ze huren ons bijvoorbeeld in om hun HR processen beter in te richten.

    Na een tijdje op het Nederlandse kantoor te hebben gewerkt wilde ik eigenlijk gaan reizen. Ik kreeg de mogelijkheid om voor die tijd tijdelijk op het kantoor in Kuala Lumpur te werken om vervolgens alsnog te gaan reizen. Na mijn reis kwam er toevallig een vacature vrij op het hoofdkantoor in Engeland. Daar werk en woon ik nu. Ik heb nu een iets andere functie dan eerst, meer gericht op marketing en product management: Ik kijk welke nieuwe producten en diensten we nodig hebben en hoe we die in de verschillende landen het beste kunnen aanbieden. Ik heb daarvoor veel contact met de kantoren in andere landen en ik reis daar ook regelmatig heen. Het is een leuke en afwisselende baan en het bevalt erg goed hier.

    Ondanks dat mijn baan nu niet meer direct met de psychologie te maken heeft, is mijn studie nog altijd erg nuttig: Niet alleen omdat ik nauw samenwerk met onze onderzoeksafdeling (die allerlei psychologische tests ontwikkelt) en de HR Consultants / Psychologen in de landen, maar ook omdat de studie me veel heeft geleerd over menselijke motivatie en gedrag; een essentieel onderdeel van marketing!

    Ik kan iedereen aanraden om een stage te gaan doen tijdens je studie. Het is goed voor je zelfvertrouwen en je leert wat er nou echt op de werkvloer gebeurt. Je doet ervaring op en het is heel nuttig om dat te hebben voordat je gaat solliciteren.

    Sluiten
    – Marjolein van de Ven
  • Testimonial van Student Hannah Cox

    The programme equips me with the skills I need to work in a business environment while still being involved in helping people.

    My name is Hannah Cox and I am from the UK. I gained a BSc degree in Psychology in Brighton before coming to Groningen. A friend of mine was studying here, so I had already visited Groningen a number of times before I decided to move here and follow this Master's programme.

    During my visits I participated in some of the events organized by University of Groningen students and Faculty. These swayed me to continue my studies in Groningen – I appreciate that there are lots of extracurricular activities and communities outside the University. For example, I’m already involved with the UNICEF student team and the UG Student Culture Centre, Usva.

    I’ve never wanted to work as a clinical psychologist, so I looked for a way to put my degree to use in a non-traditional setting. The Work, Organization and Personnel Psychology (WOP) programme seemed like it would enable me to apply my psychological training in a practical way. The programme equips me with the skills I need to work in a business environment while still being involved in helping people.

    Before I came here, I wasn’t really familiar with the subject of work, organization and personnel psychology. In my Bachelor’s degree programme, I took general courses in group psychology and organizational psychology, but they were focused on group or crowd behaviour, and not so much on an actual work setting. The WOP programme focuses more on what people want or need to achieve in the workplace. For example, how the work environment can influence productivity and wellbeing, the best ways to stimulate creativity and innovation, or teaching someone to be a good leader or listener.

    One of the practical courses offered is the coaching course, which builds on ideas of conversational therapy and offers opportunities to practise these. At the moment, I’m learning coaching techniques and conversational skills, and in the next period I will have the opportunity to coach a student who has recently begun teaching. The aim is to help students feel more comfortable and confident in their new role, and overcome any difficulties they may face. This is very exciting, because it’s the first opportunity I’ve had throughout my studies to practically apply my knowledge outside the research field.

    In addition to following the WOP programme, I am taking an elective course unit at the Faculty of Arts that relates to public arts policy and how governments view and maintain cultural institutions. I am considering combining these different fields in the future by applying my skills as a psychologist at a cultural institution. After graduating, I’m first going to apply for graduate schemes at charitable organizations in the UK, in particular charities focused on making science – and studying science – accessible to all people, regardless of their educational background, gender or culture.

    The WOP programme helps me to achieve my personal goals by teaching me about how people function in organizations, and the sorts of issues that are present in these contexts. It also provides me with the knowledge to overcome these issues myself in my own career; it is therefore very valuable for both my personal and professional growth.

    Hannah Cox - Work, Organization and Personnel Psychology

    Sluiten
    – Student Hannah Cox
  • Testimonial van Marjolein van de Ven

    HR consultant bij een internationaal consultancybedrijf

    Tijdens de bachelor psychologie kwam ik erachter dat ik eigenlijk niet per se een baan wilde als 'klassieke' psycholoog, bijvoorbeeld in de klinische psychologie. Ik wilde meer het bedrijfsleven in. Daarom koos ik de master Arbeids-, Organisatie- en Personeelspsychologie, om meer te leren over psychologie gerelateerd aan de werkplaats. Tijdens mijn master liep ik stage bij het consultancybedrijf Cubiks, waarvoor ik onderzoek deed naar verschillende generaties op de werkvloer.

    Na mijn stage bood het bedrijf me een baan aan als HR consultant. Het is een vrij klein, maar internationaal bedrijf met vestigingen in totaal 14 landen. Bedrijven kunnen onze capaciteitentests of persoonlijkheidsvragenlijsten kopen, of ze huren ons bijvoorbeeld in om hun HR processen beter in te richten.

    Na een tijdje op het Nederlandse kantoor te hebben gewerkt wilde ik eigenlijk gaan reizen. Ik kreeg de mogelijkheid om voor die tijd tijdelijk op het kantoor in Kuala Lumpur te werken om vervolgens alsnog te gaan reizen. Na mijn reis kwam er toevallig een vacature vrij op het hoofdkantoor in Engeland. Daar werk en woon ik nu. Ik heb nu een iets andere functie dan eerst, meer gericht op marketing en product management: Ik kijk welke nieuwe producten en diensten we nodig hebben en hoe we die in de verschillende landen het beste kunnen aanbieden. Ik heb daarvoor veel contact met de kantoren in andere landen en ik reis daar ook regelmatig heen. Het is een leuke en afwisselende baan en het bevalt erg goed hier.

    Ondanks dat mijn baan nu niet meer direct met de psychologie te maken heeft, is mijn studie nog altijd erg nuttig: Niet alleen omdat ik nauw samenwerk met onze onderzoeksafdeling (die allerlei psychologische tests ontwikkelt) en de HR Consultants / Psychologen in de landen, maar ook omdat de studie me veel heeft geleerd over menselijke motivatie en gedrag; een essentieel onderdeel van marketing!

    Ik kan iedereen aanraden om een stage te gaan doen tijdens je studie. Het is goed voor je zelfvertrouwen en je leert wat er nou echt op de werkvloer gebeurt. Je doet ervaring op en het is heel nuttig om dat te hebben voordat je gaat solliciteren.

    Sluiten
    – Marjolein van de Ven
  • Testimonial van Reinder Broekstra

    PhD in het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG)

    Ik zei altijd, promoveren is niks voor mij want ik heb al lang genoeg gestudeerd. Ik heb de bachelors Psychologie en Rechten gedaan en de master Arbeids-, Organisatie- en Personeelspsychologie. Ik wilde eigenlijk het bedrijfsleven in, maar ik kwam er tijdens mijn afstudeerscriptie achter dat ik onderzoek doen toch echt heel leuk vind. Nu doe ik een PhD in het Universitair Medisch Centrum Groningen en ben bijna een jaar bezig.

    Ik onderzoek de beweegredenen van mensen om vrijwillig mee te doen aan grootschalige onderzoeken. Als onderzoeker ben je altijd afhankelijk van anderen die mee willen doen aan je onderzoek. Dan is het belangrijk om te weten waarom mensen wel of niet meedoen en besluiten om hun gegevens te delen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat ik een soort adviesstuk schrijf voor bedrijven over hoe ze om moeten gaan met deelnemers en met werving van deelnemers bij grootschalige onderzoeken en projecten.

    Ondanks dat mijn huidige onderzoek niet over Arbeidspsychologie gaat, heb ik nog veel aan mijn master. Er komen bijvoorbeeld onderwerpen uit de sociale psychologie in terug die ook aan bod komen bij Arbeidspsychologie, en de vaardigheden en onderzoeksmethodes die ik tijdens de studie onder de knie heb gekregen gebruik ik natuurlijk nog dagelijks. Alleen het thema van de studie is een beetje verschoven.

    Voor mijn afstudeerscriptie liep ik stage bij het Forensische Psychiatrisch Centrum Dr. S. van Mesdag. Zij wilden weten of hun verzuimbeleid nog effectief was. Ik vond het leuk dat mijn scriptie ook echt werd gelezen en dat er wat mee werd gedaan, in plaats van dat hij alleen maar op een plank stoffig zou worden. Ook tijdens mijn huidige onderzoek is er een combinatie van theorie en praktijk, die mix vind ik erg leuk. Ik werk bijvoorbeeld samen met IBM om vragen uit de praktijk te kunnen beantwoorden.

    Ik ben erg blij dat ik deze keuze heb gemaakt, ik zou nu niet anders meer willen. De kans om vier jaar met een project bezig te zijn krijg je nergens anders. Je bent zelf totaal verantwoordelijk voor wat je doet en dat betekent dat je veel vrijheid hebt. Ik zit ook echt niet alleen maar binnen; ik moet vaak met mensen overleggen of mensen interviewen waarvoor ik de deur uit moet. Ook ga ik naar congressen om over mijn onderzoek te vertellen.

    Sluiten
    – Reinder Broekstra
  • Testimonial van Student Hannah Cox

    The programme equips me with the skills I need to work in a business environment while still being involved in helping people.

    My name is Hannah Cox and I am from the UK. I gained a BSc degree in Psychology in Brighton before coming to Groningen. A friend of mine was studying here, so I had already visited Groningen a number of times before I decided to move here and follow this Master's programme.

    During my visits I participated in some of the events organized by University of Groningen students and Faculty. These swayed me to continue my studies in Groningen – I appreciate that there are lots of extracurricular activities and communities outside the University. For example, I’m already involved with the UNICEF student team and the UG Student Culture Centre, Usva.

    I’ve never wanted to work as a clinical psychologist, so I looked for a way to put my degree to use in a non-traditional setting. The Work, Organization and Personnel Psychology (WOP) programme seemed like it would enable me to apply my psychological training in a practical way. The programme equips me with the skills I need to work in a business environment while still being involved in helping people.

    Before I came here, I wasn’t really familiar with the subject of work, organization and personnel psychology. In my Bachelor’s degree programme, I took general courses in group psychology and organizational psychology, but they were focused on group or crowd behaviour, and not so much on an actual work setting. The WOP programme focuses more on what people want or need to achieve in the workplace. For example, how the work environment can influence productivity and wellbeing, the best ways to stimulate creativity and innovation, or teaching someone to be a good leader or listener.

    One of the practical courses offered is the coaching course, which builds on ideas of conversational therapy and offers opportunities to practise these. At the moment, I’m learning coaching techniques and conversational skills, and in the next period I will have the opportunity to coach a student who has recently begun teaching. The aim is to help students feel more comfortable and confident in their new role, and overcome any difficulties they may face. This is very exciting, because it’s the first opportunity I’ve had throughout my studies to practically apply my knowledge outside the research field.

    In addition to following the WOP programme, I am taking an elective course unit at the Faculty of Arts that relates to public arts policy and how governments view and maintain cultural institutions. I am considering combining these different fields in the future by applying my skills as a psychologist at a cultural institution. After graduating, I’m first going to apply for graduate schemes at charitable organizations in the UK, in particular charities focused on making science – and studying science – accessible to all people, regardless of their educational background, gender or culture.

    The WOP programme helps me to achieve my personal goals by teaching me about how people function in organizations, and the sorts of issues that are present in these contexts. It also provides me with the knowledge to overcome these issues myself in my own career; it is therefore very valuable for both my personal and professional growth.

    Hannah Cox - Work, Organization and Personnel Psychology

    Sluiten
    – Student Hannah Cox
  • Testimonial van Marjolein van de Ven

    HR consultant bij een internationaal consultancybedrijf

    Tijdens de bachelor psychologie kwam ik erachter dat ik eigenlijk niet per se een baan wilde als 'klassieke' psycholoog, bijvoorbeeld in de klinische psychologie. Ik wilde meer het bedrijfsleven in. Daarom koos ik de master Arbeids-, Organisatie- en Personeelspsychologie, om meer te leren over psychologie gerelateerd aan de werkplaats. Tijdens mijn master liep ik stage bij het consultancybedrijf Cubiks, waarvoor ik onderzoek deed naar verschillende generaties op de werkvloer.

    Na mijn stage bood het bedrijf me een baan aan als HR consultant. Het is een vrij klein, maar internationaal bedrijf met vestigingen in totaal 14 landen. Bedrijven kunnen onze capaciteitentests of persoonlijkheidsvragenlijsten kopen, of ze huren ons bijvoorbeeld in om hun HR processen beter in te richten.

    Na een tijdje op het Nederlandse kantoor te hebben gewerkt wilde ik eigenlijk gaan reizen. Ik kreeg de mogelijkheid om voor die tijd tijdelijk op het kantoor in Kuala Lumpur te werken om vervolgens alsnog te gaan reizen. Na mijn reis kwam er toevallig een vacature vrij op het hoofdkantoor in Engeland. Daar werk en woon ik nu. Ik heb nu een iets andere functie dan eerst, meer gericht op marketing en product management: Ik kijk welke nieuwe producten en diensten we nodig hebben en hoe we die in de verschillende landen het beste kunnen aanbieden. Ik heb daarvoor veel contact met de kantoren in andere landen en ik reis daar ook regelmatig heen. Het is een leuke en afwisselende baan en het bevalt erg goed hier.

    Ondanks dat mijn baan nu niet meer direct met de psychologie te maken heeft, is mijn studie nog altijd erg nuttig: Niet alleen omdat ik nauw samenwerk met onze onderzoeksafdeling (die allerlei psychologische tests ontwikkelt) en de HR Consultants / Psychologen in de landen, maar ook omdat de studie me veel heeft geleerd over menselijke motivatie en gedrag; een essentieel onderdeel van marketing!

    Ik kan iedereen aanraden om een stage te gaan doen tijdens je studie. Het is goed voor je zelfvertrouwen en je leert wat er nou echt op de werkvloer gebeurt. Je doet ervaring op en het is heel nuttig om dat te hebben voordat je gaat solliciteren.

    Sluiten
    – Marjolein van de Ven
printOok beschikbaar in het: English