Skip to ContentSkip to Navigation
OnderwijsOpleidingenMasteropleidingenPsychologieArbeids-, Organisatie- en Personeelspsychologie
Header image Arbeids-, Organisatie- en Personeelspsychologie

Arbeids-, Organisatie- en Personeelspsychologie

Arbeidsmarkt

The Master in Work, Organizational, and Personnel Psychology prepares you for a wide range of careers. WOP psychologists often work in organizational practice, but also in applied or fundamental research institutes. In recent years our alumni have, for example, found jobs as trainer, coach, career counselor, mediator, policy advisor, management consultant, change manager, HR consultant, assessment psychologist, and researcher.

Note: In Europe, WOP is referred to as Work & Organizational Psychology (www.eawop.org) and in the United States as Industrial / Organizational (I / O) Psychology (www.siop.org). On the mentioned websites you can get more information about the field and  job market . Also refer to the Work Society community of researchers in the Labor, Organization, and Human Psychology ( http://www.waop.nl ).

Het Masterprogramma in de Arbeids-, Organisatie- en Personeelspsychologie bereidt je voor op een breed scala aan loopbanen. AOP-psychologen werken vaak in de organisatiepraktijk, maar ook in instituten voor toegepast of fundamenteel onderzoek. In de afgelopen jaren hebben onze alumni bijvoorbeeld werk gevonden als trainer, coach, loopbaanadviseur, mediator, beleidsadviseur, consultant, verandermanager, HR-consultant, testpsycholoog, en onderzoeker.

NB: In Europa wordt de AOP aangeduid als Work & Organizational Psychology (www.eawop.org) en in de Verenigde Staten als Industrial/Organizational (I/O) Psychology (www.siop.org). Op de genoemde websites kun je meer informatie over het vak en de arbeidsmarkt krijgen. Denk daarbij ook aan de site van de Werkgemeenschap van onderzoekers in de Arbeids-, organisatie, en personeelspsychologie (http://www.waop.nl).

Potentiële beroepen

  • trainer
  • coach
  • loopbaanadviseur
  • mediator
  • beleidsadviseur
  • organisatieadviseur
  • projectleider
  • (interim)manager
  • veranderkundige
  • medewerker van een Reseach & Developmentafdeling
  • werving- en selectiepsycholoog
  • personeelsadviseur
  • intercedent
  • Testimonial van Marjolein van de Ven

    HR consultant bij een internationaal consultancybedrijf

    Tijdens de bachelor psychologie kwam ik erachter dat ik eigenlijk niet per se een baan wilde als 'klassieke' psycholoog, bijvoorbeeld in de klinische psychologie. Ik wilde meer het bedrijfsleven in. Daarom koos ik de master Arbeids-, Organisatie- en Personeelspsychologie, om meer te leren over psychologie gerelateerd aan de werkplaats. Tijdens mijn master liep ik stage bij het consultancybedrijf Cubiks, waarvoor ik onderzoek deed naar verschillende generaties op de werkvloer.

    Na mijn stage bood het bedrijf me een baan aan als HR consultant. Het is een vrij klein, maar internationaal bedrijf met vestigingen in totaal 14 landen. Bedrijven kunnen onze capaciteitentests of persoonlijkheidsvragenlijsten kopen, of ze huren ons bijvoorbeeld in om hun HR processen beter in te richten.

    Na een tijdje op het Nederlandse kantoor te hebben gewerkt wilde ik eigenlijk gaan reizen. Ik kreeg de mogelijkheid om voor die tijd tijdelijk op het kantoor in Kuala Lumpur te werken om vervolgens alsnog te gaan reizen. Na mijn reis kwam er toevallig een vacature vrij op het hoofdkantoor in Engeland. Daar werk en woon ik nu. Ik heb nu een iets andere functie dan eerst, meer gericht op marketing en product management: Ik kijk welke nieuwe producten en diensten we nodig hebben en hoe we die in de verschillende landen het beste kunnen aanbieden. Ik heb daarvoor veel contact met de kantoren in andere landen en ik reis daar ook regelmatig heen. Het is een leuke en afwisselende baan en het bevalt erg goed hier.

    Ondanks dat mijn baan nu niet meer direct met de psychologie te maken heeft, is mijn studie nog altijd erg nuttig: Niet alleen omdat ik nauw samenwerk met onze onderzoeksafdeling (die allerlei psychologische tests ontwikkelt) en de HR Consultants / Psychologen in de landen, maar ook omdat de studie me veel heeft geleerd over menselijke motivatie en gedrag; een essentieel onderdeel van marketing!

    Ik kan iedereen aanraden om een stage te gaan doen tijdens je studie. Het is goed voor je zelfvertrouwen en je leert wat er nou echt op de werkvloer gebeurt. Je doet ervaring op en het is heel nuttig om dat te hebben voordat je gaat solliciteren.

    Sluiten
    – Marjolein van de Ven
  • Testimonial van Student Hannah Cox

    The programme equips me with the skills I need to work in a business environment while still being involved in helping people.

    My name is Hannah Cox and I am from the UK. I gained a BSc degree in Psychology in Brighton before coming to Groningen. A friend of mine was studying here, so I had already visited Groningen a number of times before I decided to move here and follow this Master's programme.

    During my visits I participated in some of the events organized by University of Groningen students and Faculty. These swayed me to continue my studies in Groningen – I appreciate that there are lots of extracurricular activities and communities outside the University. For example, I’m already involved with the UNICEF student team and the UG Student Culture Centre, Usva.

    I’ve never wanted to work as a clinical psychologist, so I looked for a way to put my degree to use in a non-traditional setting. The Work, Organization and Personnel Psychology (WOP) programme seemed like it would enable me to apply my psychological training in a practical way. The programme equips me with the skills I need to work in a business environment while still being involved in helping people.

    Before I came here, I wasn’t really familiar with the subject of work, organization and personnel psychology. In my Bachelor’s degree programme, I took general courses in group psychology and organizational psychology, but they were focused on group or crowd behaviour, and not so much on an actual work setting. The WOP programme focuses more on what people want or need to achieve in the workplace. For example, how the work environment can influence productivity and wellbeing, the best ways to stimulate creativity and innovation, or teaching someone to be a good leader or listener.

    One of the practical courses offered is the coaching course, which builds on ideas of conversational therapy and offers opportunities to practise these. At the moment, I’m learning coaching techniques and conversational skills, and in the next period I will have the opportunity to coach a student who has recently begun teaching. The aim is to help students feel more comfortable and confident in their new role, and overcome any difficulties they may face. This is very exciting, because it’s the first opportunity I’ve had throughout my studies to practically apply my knowledge outside the research field.

    In addition to following the WOP programme, I am taking an elective course unit at the Faculty of Arts that relates to public arts policy and how governments view and maintain cultural institutions. I am considering combining these different fields in the future by applying my skills as a psychologist at a cultural institution. After graduating, I’m first going to apply for graduate schemes at charitable organizations in the UK, in particular charities focused on making science – and studying science – accessible to all people, regardless of their educational background, gender or culture.

    The WOP programme helps me to achieve my personal goals by teaching me about how people function in organizations, and the sorts of issues that are present in these contexts. It also provides me with the knowledge to overcome these issues myself in my own career; it is therefore very valuable for both my personal and professional growth.

    Hannah Cox - Work, Organization and Personnel Psychology

    Sluiten
    – Student Hannah Cox
  • Testimonial van Marjolein van de Ven

    HR consultant bij een internationaal consultancybedrijf

    Tijdens de bachelor psychologie kwam ik erachter dat ik eigenlijk niet per se een baan wilde als 'klassieke' psycholoog, bijvoorbeeld in de klinische psychologie. Ik wilde meer het bedrijfsleven in. Daarom koos ik de master Arbeids-, Organisatie- en Personeelspsychologie, om meer te leren over psychologie gerelateerd aan de werkplaats. Tijdens mijn master liep ik stage bij het consultancybedrijf Cubiks, waarvoor ik onderzoek deed naar verschillende generaties op de werkvloer.

    Na mijn stage bood het bedrijf me een baan aan als HR consultant. Het is een vrij klein, maar internationaal bedrijf met vestigingen in totaal 14 landen. Bedrijven kunnen onze capaciteitentests of persoonlijkheidsvragenlijsten kopen, of ze huren ons bijvoorbeeld in om hun HR processen beter in te richten.

    Na een tijdje op het Nederlandse kantoor te hebben gewerkt wilde ik eigenlijk gaan reizen. Ik kreeg de mogelijkheid om voor die tijd tijdelijk op het kantoor in Kuala Lumpur te werken om vervolgens alsnog te gaan reizen. Na mijn reis kwam er toevallig een vacature vrij op het hoofdkantoor in Engeland. Daar werk en woon ik nu. Ik heb nu een iets andere functie dan eerst, meer gericht op marketing en product management: Ik kijk welke nieuwe producten en diensten we nodig hebben en hoe we die in de verschillende landen het beste kunnen aanbieden. Ik heb daarvoor veel contact met de kantoren in andere landen en ik reis daar ook regelmatig heen. Het is een leuke en afwisselende baan en het bevalt erg goed hier.

    Ondanks dat mijn baan nu niet meer direct met de psychologie te maken heeft, is mijn studie nog altijd erg nuttig: Niet alleen omdat ik nauw samenwerk met onze onderzoeksafdeling (die allerlei psychologische tests ontwikkelt) en de HR Consultants / Psychologen in de landen, maar ook omdat de studie me veel heeft geleerd over menselijke motivatie en gedrag; een essentieel onderdeel van marketing!

    Ik kan iedereen aanraden om een stage te gaan doen tijdens je studie. Het is goed voor je zelfvertrouwen en je leert wat er nou echt op de werkvloer gebeurt. Je doet ervaring op en het is heel nuttig om dat te hebben voordat je gaat solliciteren.

    Sluiten
    – Marjolein van de Ven
  • Testimonial van Reinder Broekstra

    PhD in het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG)

    Ik zei altijd, promoveren is niks voor mij want ik heb al lang genoeg gestudeerd. Ik heb de bachelors Psychologie en Rechten gedaan en de master Arbeids-, Organisatie- en Personeelspsychologie. Ik wilde eigenlijk het bedrijfsleven in, maar ik kwam er tijdens mijn afstudeerscriptie achter dat ik onderzoek doen toch echt heel leuk vind. Nu doe ik een PhD in het Universitair Medisch Centrum Groningen en ben bijna een jaar bezig.

    Ik onderzoek de beweegredenen van mensen om vrijwillig mee te doen aan grootschalige onderzoeken. Als onderzoeker ben je altijd afhankelijk van anderen die mee willen doen aan je onderzoek. Dan is het belangrijk om te weten waarom mensen wel of niet meedoen en besluiten om hun gegevens te delen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat ik een soort adviesstuk schrijf voor bedrijven over hoe ze om moeten gaan met deelnemers en met werving van deelnemers bij grootschalige onderzoeken en projecten.

    Ondanks dat mijn huidige onderzoek niet over Arbeidspsychologie gaat, heb ik nog veel aan mijn master. Er komen bijvoorbeeld onderwerpen uit de sociale psychologie in terug die ook aan bod komen bij Arbeidspsychologie, en de vaardigheden en onderzoeksmethodes die ik tijdens de studie onder de knie heb gekregen gebruik ik natuurlijk nog dagelijks. Alleen het thema van de studie is een beetje verschoven.

    Voor mijn afstudeerscriptie liep ik stage bij het Forensische Psychiatrisch Centrum Dr. S. van Mesdag. Zij wilden weten of hun verzuimbeleid nog effectief was. Ik vond het leuk dat mijn scriptie ook echt werd gelezen en dat er wat mee werd gedaan, in plaats van dat hij alleen maar op een plank stoffig zou worden. Ook tijdens mijn huidige onderzoek is er een combinatie van theorie en praktijk, die mix vind ik erg leuk. Ik werk bijvoorbeeld samen met IBM om vragen uit de praktijk te kunnen beantwoorden.

    Ik ben erg blij dat ik deze keuze heb gemaakt, ik zou nu niet anders meer willen. De kans om vier jaar met een project bezig te zijn krijg je nergens anders. Je bent zelf totaal verantwoordelijk voor wat je doet en dat betekent dat je veel vrijheid hebt. Ik zit ook echt niet alleen maar binnen; ik moet vaak met mensen overleggen of mensen interviewen waarvoor ik de deur uit moet. Ook ga ik naar congressen om over mijn onderzoek te vertellen.

    Sluiten
    – Reinder Broekstra
  • Testimonial van Student Hannah Cox

    The programme equips me with the skills I need to work in a business environment while still being involved in helping people.

    My name is Hannah Cox and I am from the UK. I gained a BSc degree in Psychology in Brighton before coming to Groningen. A friend of mine was studying here, so I had already visited Groningen a number of times before I decided to move here and follow this Master's programme.

    During my visits I participated in some of the events organized by University of Groningen students and Faculty. These swayed me to continue my studies in Groningen – I appreciate that there are lots of extracurricular activities and communities outside the University. For example, I’m already involved with the UNICEF student team and the UG Student Culture Centre, Usva.

    I’ve never wanted to work as a clinical psychologist, so I looked for a way to put my degree to use in a non-traditional setting. The Work, Organization and Personnel Psychology (WOP) programme seemed like it would enable me to apply my psychological training in a practical way. The programme equips me with the skills I need to work in a business environment while still being involved in helping people.

    Before I came here, I wasn’t really familiar with the subject of work, organization and personnel psychology. In my Bachelor’s degree programme, I took general courses in group psychology and organizational psychology, but they were focused on group or crowd behaviour, and not so much on an actual work setting. The WOP programme focuses more on what people want or need to achieve in the workplace. For example, how the work environment can influence productivity and wellbeing, the best ways to stimulate creativity and innovation, or teaching someone to be a good leader or listener.

    One of the practical courses offered is the coaching course, which builds on ideas of conversational therapy and offers opportunities to practise these. At the moment, I’m learning coaching techniques and conversational skills, and in the next period I will have the opportunity to coach a student who has recently begun teaching. The aim is to help students feel more comfortable and confident in their new role, and overcome any difficulties they may face. This is very exciting, because it’s the first opportunity I’ve had throughout my studies to practically apply my knowledge outside the research field.

    In addition to following the WOP programme, I am taking an elective course unit at the Faculty of Arts that relates to public arts policy and how governments view and maintain cultural institutions. I am considering combining these different fields in the future by applying my skills as a psychologist at a cultural institution. After graduating, I’m first going to apply for graduate schemes at charitable organizations in the UK, in particular charities focused on making science – and studying science – accessible to all people, regardless of their educational background, gender or culture.

    The WOP programme helps me to achieve my personal goals by teaching me about how people function in organizations, and the sorts of issues that are present in these contexts. It also provides me with the knowledge to overcome these issues myself in my own career; it is therefore very valuable for both my personal and professional growth.

    Hannah Cox - Work, Organization and Personnel Psychology

    Sluiten
    – Student Hannah Cox
  • Testimonial van Marjolein van de Ven

    HR consultant bij een internationaal consultancybedrijf

    Tijdens de bachelor psychologie kwam ik erachter dat ik eigenlijk niet per se een baan wilde als 'klassieke' psycholoog, bijvoorbeeld in de klinische psychologie. Ik wilde meer het bedrijfsleven in. Daarom koos ik de master Arbeids-, Organisatie- en Personeelspsychologie, om meer te leren over psychologie gerelateerd aan de werkplaats. Tijdens mijn master liep ik stage bij het consultancybedrijf Cubiks, waarvoor ik onderzoek deed naar verschillende generaties op de werkvloer.

    Na mijn stage bood het bedrijf me een baan aan als HR consultant. Het is een vrij klein, maar internationaal bedrijf met vestigingen in totaal 14 landen. Bedrijven kunnen onze capaciteitentests of persoonlijkheidsvragenlijsten kopen, of ze huren ons bijvoorbeeld in om hun HR processen beter in te richten.

    Na een tijdje op het Nederlandse kantoor te hebben gewerkt wilde ik eigenlijk gaan reizen. Ik kreeg de mogelijkheid om voor die tijd tijdelijk op het kantoor in Kuala Lumpur te werken om vervolgens alsnog te gaan reizen. Na mijn reis kwam er toevallig een vacature vrij op het hoofdkantoor in Engeland. Daar werk en woon ik nu. Ik heb nu een iets andere functie dan eerst, meer gericht op marketing en product management: Ik kijk welke nieuwe producten en diensten we nodig hebben en hoe we die in de verschillende landen het beste kunnen aanbieden. Ik heb daarvoor veel contact met de kantoren in andere landen en ik reis daar ook regelmatig heen. Het is een leuke en afwisselende baan en het bevalt erg goed hier.

    Ondanks dat mijn baan nu niet meer direct met de psychologie te maken heeft, is mijn studie nog altijd erg nuttig: Niet alleen omdat ik nauw samenwerk met onze onderzoeksafdeling (die allerlei psychologische tests ontwikkelt) en de HR Consultants / Psychologen in de landen, maar ook omdat de studie me veel heeft geleerd over menselijke motivatie en gedrag; een essentieel onderdeel van marketing!

    Ik kan iedereen aanraden om een stage te gaan doen tijdens je studie. Het is goed voor je zelfvertrouwen en je leert wat er nou echt op de werkvloer gebeurt. Je doet ervaring op en het is heel nuttig om dat te hebben voordat je gaat solliciteren.

    Sluiten
    – Marjolein van de Ven
  • Testimonial van Student Hannah Cox

    The programme equips me with the skills I need to work in a business environment while still being involved in helping people.

    My name is Hannah Cox and I am from the UK. I gained a BSc degree in Psychology in Brighton before coming to Groningen. A friend of mine was studying here, so I had already visited Groningen a number of times before I decided to move here and follow this Master's programme.

    During my visits I participated in some of the events organized by University of Groningen students and Faculty. These swayed me to continue my studies in Groningen – I appreciate that there are lots of extracurricular activities and communities outside the University. For example, I’m already involved with the UNICEF student team and the UG Student Culture Centre, Usva.

    I’ve never wanted to work as a clinical psychologist, so I looked for a way to put my degree to use in a non-traditional setting. The Work, Organization and Personnel Psychology (WOP) programme seemed like it would enable me to apply my psychological training in a practical way. The programme equips me with the skills I need to work in a business environment while still being involved in helping people.

    Before I came here, I wasn’t really familiar with the subject of work, organization and personnel psychology. In my Bachelor’s degree programme, I took general courses in group psychology and organizational psychology, but they were focused on group or crowd behaviour, and not so much on an actual work setting. The WOP programme focuses more on what people want or need to achieve in the workplace. For example, how the work environment can influence productivity and wellbeing, the best ways to stimulate creativity and innovation, or teaching someone to be a good leader or listener.

    One of the practical courses offered is the coaching course, which builds on ideas of conversational therapy and offers opportunities to practise these. At the moment, I’m learning coaching techniques and conversational skills, and in the next period I will have the opportunity to coach a student who has recently begun teaching. The aim is to help students feel more comfortable and confident in their new role, and overcome any difficulties they may face. This is very exciting, because it’s the first opportunity I’ve had throughout my studies to practically apply my knowledge outside the research field.

    In addition to following the WOP programme, I am taking an elective course unit at the Faculty of Arts that relates to public arts policy and how governments view and maintain cultural institutions. I am considering combining these different fields in the future by applying my skills as a psychologist at a cultural institution. After graduating, I’m first going to apply for graduate schemes at charitable organizations in the UK, in particular charities focused on making science – and studying science – accessible to all people, regardless of their educational background, gender or culture.

    The WOP programme helps me to achieve my personal goals by teaching me about how people function in organizations, and the sorts of issues that are present in these contexts. It also provides me with the knowledge to overcome these issues myself in my own career; it is therefore very valuable for both my personal and professional growth.

    Hannah Cox - Work, Organization and Personnel Psychology

    Sluiten
    – Student Hannah Cox
printOok beschikbaar in het: English