Skip to ContentSkip to Navigation
Onderwijs Master en PhD opleidingen Taalwetenschappen Neurolinguïstiek
Header image Neurolinguïstiek

Neurolinguïstiek

In deze mastertrack onderzoek je waarom mensen dyslectisch zijn en wat voor effect hersenbeschadigingen kunnen hebben op taal. Vanuit de taalkunde en neuropsychologie bestudeer je taalstoornissen.

De eenjarige MA-track Neurolinguïstiek houdt zich bezig met vragen over taalstoornissen: Hoe komt het dat normaal ontwikkelende kinderen taal schijnbaar moeiteloos leren, terwijl dit niet geldt voor kinderen met gehoorafwijkingen of het syndroom van Down? Waarom hebben sommige kinderen grote moeite met leren lezen en hoe ontstaat afasie?

In semester 1 worden drie onderzoekscolleges aangeboden: Afasiologie, Taalontwikkelingsstoornissen en Dyslexie. In semester 2 loop je stage. Als je een therapiebevoegdheid wilt behalen en je hebt tijdens je BA Taalwetenschap het logopedietraject gevolgd, wordt deze stage verzorgd door de opleiding Logopedie van de Hanze.

Mocht je geen Logopedie hebben gevolgd maar wel je therapiebevoegdheid willen halen, is het mogelijk het logopedietraject in het geheel tijdens de MA te volgen. Dit traject duurt dan 2,5 jaar. Voor meer info kun je contact opnemen met de studieadviseur.

Als je al een therapiebevoegdheid hebt, of je wilt geen therapiebevoegdheid halen, kun je voor een onderzoeksgerichte stage kiezen i.p.v. een klinische stage.

Je sluit je opleiding af met een scriptie. Na afronding van je studie ontvang je het diploma Master of Arts in Taalwetenschappen.

Feiten & Cijfers
Titel/Graad
MA in Taalwetenschappen
Type opleiding
Master
Duur
12 maanden (60 ECTS)
Croho code
60815
Voertaal
Nederlands
Start
September
Faculteit
Letteren
Waarom dit programma in Groningen?
  • Inzicht in verschillende taalstoornissen
  • Benadering van taalstoornissen vanuit een taalkundig en neuropsychologisch perspectief
  • Mogelijkheid om studie te combineren met de hbo-opleiding logopedie, zodat een behandelingsbevoegdheid behaald kan worden.
Programma
Semesters
VakkenVakkencatalogus >1a1b2a2b
Dyslexie (10 EC)
Stoornissen in de spraak- en taalontwikkeling (10 EC)
Verworven spraak- en taalstoornissen (10 EC)
Masterscriptie Neurolinguïstiek (20 EC)
Masterstage Neurolinguïstiek (10 EC)
Programma-opties
Therapiegerichte specialisatie (specialisatie)
Onderzoeksgericht specialisatie (specialisatie)
Masterstage (specialisatie)

Tijdens deze mastertrack is de stage een vast onderdeel van het programma.

De stagecoördinator heeft een lijst met geschikte stageplekken voor je, maar eigen inbreng is mogelijk. In overleg met de stagecoördinator beslis je bij welke organisatie je stage gaat lopen.

Studeren in het buitenland

  • Studeren in het buitenland is facultatief
Toelatingseisen

Doorstroommogelijkheden

Doorstromen vanaf..

VooropleidingOrganisatieInstroom
TaalwetenschapRijksuniversiteit GroningenDrempelloze toelating
Minorities & MultilingualismRijksuniversiteit Groningen

Via een pre-master

Extra informatie:

Met een premaster in Taalwetenschap, zie de toelatingseisen hieronder voor meer informatie.

Nederlandse Taal en CultuurRijksuniversiteit Groningen

Via een pre-master

Extra informatie:

Met een premaster Taalwetenschap, zie de toelatingseisen hieronder voor meer informatie

English Language and CultureRijksuniversiteit Groningen

Via een pre-master

Extra informatie:

Met een premaster Taalwetenschap, zie de toelatingseisen hieronder voor meer informatie

Europese Talen en CulturenRijksuniversiteit Groningen

Via een pre-master

Extra informatie:

Met een premaster Taalwetenschap, zie de toelatingseisen hieronder voor meer informatie

VooropleidingOrganisatieInstroom
TaalwetenschapAlle WO instellingenDrempelloze toelating
Minorities & MultilingualismAlle WO instellingen

Via een pre-master

Extra informatie:

Met een premaster in Taalwetenschap, zie de toelatingseisen hieronder voor meer informatie.

Nederlandse Taal en CultuurAlle WO instellingen

Via een pre-master

Extra informatie:

Met een premaster in Taalwetenschap, zie de toelatingseisen hieronder voor meer informatie

Engelse Taal en CultuurAlle WO instellingen

Via een pre-master

Extra informatie:

Met een premaster Taalwetenschap, zie de toelatingseisen hieronder voor meer informatie

Europese Talen en CulturenAlle WO instellingen

Via een pre-master

Extra informatie:

Met een premaster Taalwetenschap, zie de toelatingseisen hieronder voor meer informatie

Toelatingseisen

Specifieke eisenExtra informatie
vooropleiding

Studenten met een Bachelordiploma in Taalwetenschap zijn direct toelaatbaar tot deze mastertrack.

Studenten zonder een diploma van een bachelor Taalwetenschap van een Nederlandse universiteit, moeten, naast een universitair bachelordiploma ten minste de onderstaande vakken van de RUG (of soortgelijke modules elders) hebben behaald:

Syntaxis 1, Semantiek 1, Klankleer 1, Klinische Linguïstiek Volwassenen, Klinische Linguïstiek Kinderen, Taal en Neuro-imaging, Psycholinguïstiek.

taaltoets cijfer

Extra taaleis Engels: een vwo-diploma of een certificaat vwo Engels (cijfer 6 of hoger), minimum TOEFL eis iBT 90 (met een minimum van 21 voor alle onderdelen), of IELTS 6.5 (met een minimum van 6 voor alle onderdelen). Cambridge C1 Advanced of C2 Proficiency met een minimale score van 180. Als je een VWO diploma hebt, hoef je geen taaltoets te overleggen.

Aanmeldingsprocedure

Let op: instroom in februari is niet mogelijk. Voor meer informatie, neem contact op met de studieadviseur.

Inschrijvingsdeadlines

Type studentDeadlineStart opleiding
Nederlandse studenten15 augustus 202401 september 2024
15 augustus 202501 september 2025
Collegegeld
NationaliteitJaarKostenVorm
EU/EER2023-2024€ 2314voltijd
EU/EER2024-2025€ 2530voltijd

Praktische informatie voor:

Na je studie

Arbeidsmarkt

Veel afgestudeerden komen terecht bij revalidatiecentra of in de onderwijsbegeleiding. Je kunt ook aan de slag bij de overheid, bij adviesbureaus, of uitgeverijen. Daarnaast is het mogelijk verder te gaan met onderzoek bij een onderzoeksinstituut of universiteit.

Potentiële beroepen

  • Klinisch linguist
  • Medewerker bij een revalidatiecentrum
  • Logopedist

    Met het aanvullend diploma Logopedie

  • Adviseur onderwijsbegeleiding
  • Onderzoeker
Onderzoek

Al het onderzoek op het gebied van de taalkunde is ondergebracht bij het onderzoekinstituut CLCG (Center for Language and Cognition Groningen). Wil je meer weten over dit onderzoek, kijk dan op de website (http://www.rug.nl/research/clcg/)

Nu aanmeldenBrochureEvenementenContact

Contact

  • Ask Your Question Here (please fill in this contact form, we will answer you as soon as possible.)
  • Sjors van Ooij (Studieadviseur)
    Email: studieadviseurtaalwetenschap rug.nl
  • Geanne Kroes (Studentambassadeur)
    Email: g.g.kroes student.rug.nl

Logopedist bij Revalidatie Friesland

Als logopedist werk ik bij Revalidatie Friesland en ik heb hier ook een oproepcontract als neurolinguïst. Als taalkundige denk ik mee over de inrichting van behandelingen en verzorg ik voor- en nametingen. Daarnaast werk ik bij de opleiding logopedie aan de Hanzehogeschool. Daar geef ik lessen die te maken hebben met neurologie en begeleid ik stages en scripties.

Ik ben enorm geboeid door afasiologie en koos daarom binnen de master voor deze track. Veel uit deze track komt in mijn huidige functie goed van pas. Als logopedist werk ik namelijk veel met afasie, een taalstoornis die door een hersenbeschadiging veroorzaakt is. Tijdens de mastertrack leer je dergelijke taalstoornissen te detecteren en analyseren. Ik leerde hierdoor dat elke patiënt en elk functioneren anders is. Een patiënt kan bijvoorbeeld een stoornis hebben op het gebied van taalbegrip of -productie. Daarbij kunnen bijvoorbeeld vorming en interpretatie van klanken, woorden of zinnen aangedaan zijn. Dankzij de stage tijdens mijn mastertrack deed ik niet alleen wetenschappelijke kennis, maar ook relevante praktijkervaring op.

Mijn missie is het blijven opkomen voor patiënten met afasie. Enerzijds door ze te helpen in praktijk. Anderzijds door het belang van wetenschappelijk onderzoek naar afasie uit te dragen. Het helpen van de patiënt en zijn omgeving, het coachen van logopedisten en het begeleiden van studenten is boeiend en inspirerend!

Lees meer

Als stagiaire Klinische Linguïstiek kon ik zelf taaltesten afnemen en uitwerken

Elke dag gebruiken we taal; als instrument in conversaties, in relaties, voor de uitdrukking van gevoelens enzovoort. Elke situatie en leefwereld wordt dus gevormd door dit complexe werktuig. Maar taal is niet alleen instrument. Het is ook een logisch systeem dat diep in ons brein verweven is. Plotselinge gebeurtenissen zoals een beroerte kunnen dat hele systeem ontregelen en in de war maken. Ik zie het als een uitdaging om de achterliggende stoornis hierin te vinden.

In het tweede semester van de mastertrack Neurolinguïstiek heb ik stage gelopen bij Revalidatie Friesland. Als stagiaire Klinische Linguïstiek kon ik zelf taaltesten afnemen en uitwerken, zoals de ASTA of de DIAS. Door deze stage heb ik veel geleerd. Niet alleen op het gebied van de Klinische Linguïstiek, maar ook over het contact met patiënten en het werken in een team met verschillende disciplines, zoals fysiotherapeuten of ergotherapeuten.

Door mijn stage bij Revalidatie Friesland realiseerde ik me dat ik meer ervaring op wilde doen met patiënten met een taalstoornis. Na mijn afstuderen ben ik daarom in Wenen gestart met het Bachelor programma Logopedie. Daarvoor lijkt het mij belangrijk om te beleven hoe hard patiënten met een taalgebrek moeten werken om samen met hun therapeuten hun doel te bereiken. Deze combinatie van een wetenschappelijk achtergrond en ervaring uit de praktijk lijkt mij een goede basis om als onderzoeker aan het werk te gaan.

Lees meer

Stage bij het Macquarie Centre for Cognitive Science (MACCS) in Sydney

Ik besloot dat ik het liefst een onderzoeksstage wilde doen (en geen klinische stage zoals bijvoorbeeld in een revalidatiecentrum). Hiervoor heb ik een docente van de universiteit van Potsdam benaderd. Zij raadde me aan om informatie in te winnen bij Lyndsey Nickels bij het Macquarie Centre for Cognitive Science (MACCS) in Sydney. Ik heb prof. Nickels gemaild en een CV opgestuurd en na enkele e-mails was begin december het contract rond.

Ik heb geleerd hoe het is om in het onderzoek te werken. Dit is mij erg goed bevallen. Je hebt tijdens je studie ook onderzoekscolleges natuurlijk, maar door een tijd fulltime te werken kun je er echt achter komen hoe dit werk je bevalt.

Daarnaast heb ik ervaren hoe wetenschappelijk onderzoek en de praktijk gecombineerd kunnen worden. Ik vond de werksfeer erg prettig. Ik heb geleerd om zelfstandig te werken en ook om in een team te werken. Het heeft mij een interessant scriptieonderwerp opgeleverd. Daarnaast heeft de stage mijn interesse gewekt om na mijn studie eens te kijken naar een promotieplaats.
Ook heb ik tijdens mijn stage veel mensen leren kennen en deze contacten kunnen mij in mijn verdere carrière helpen.

Lees meer

“Als je interesse hebt in hoe taal in de hersenen werkt, raad ik de master Neurolinguïstiek aan. De studie is alleen in Groningen te volgen”, zei één van mijn docenten.

Tijdens mijn studie Logopedie merkte ik al snel dat logopedie veel meer is dan slissende kindertjes helpen. Op een gegeven moment kreeg ik namelijk het vak Afasie; een taalstoornis ten gevolge van hersenletsel. Hierbij leerden we meer over hersenen en dat vond ik zeer boeiend. “Als je interesse hebt in hoe taal in de hersenen werkt, raad ik de master Neurolinguïstiek aan. De studie is alleen in Groningen te volgen”, zei één van mijn docenten.

Pre-Master

Omdat ik van het hbo kwam heb ik eerst een pre-master Neurolinguïstiek gedaan. Hierbij krijg je vakken van de bachelor Taalwetenschap. Dit vond ik veel theorie over hoe taal is opgebouwd. In vergelijking met Logopedie is de pre-master in mindere mate praktisch georiënteerd. Ik ben er achter gekomen dat mijn interesse niet alleen bij afasie ligt, maar ook bij ontwikkelingsstoornissen, zoals dyslexie. Inmiddels woon ik bijna anderhalf jaar in Groningen. Doordat ik naast de studie als logopedist werk, gaat de kennis die ik heb vergaard ‘leven’. Ik kan nu bijvoorbeeld de vroege signalering voor dyslexie bij kinderen opmerken.

Drie hoofdvakken

In de master heb je drie hoofdvakken: Dyslexie, Taalontwikkelingsstoornissen en Afasiologie. Het is een voltijd studie, dus je zit zeker vier à vijf volle dagen in de boeken. Het eerste half jaar ga je in groepsverband voor elk vak een onderzoek uitvoeren. Hierin word je door de docent begeleid. Het tweede half jaar kies je één van de drie vakken als specialisatie; je gaat stage lopen en een masterscriptie schrijven.

Na de master

Na de master ben je klinisch linguïst en zal je je in je werkveld gaan richten op de diagnostiek van ‘complexere casussen’. Daarnaast werk je vaak ook als logopedist. Lijkt het jou leuk om de lastigere casussen te ontcijferen? Dan is Neurolinguïstiek zeker een aanrader.

Lees meer

Let op: starten met deze master in februari is slechts in uitzonderlijke gevallen mogelijk. Neem hiervoor contact op met de studieadviseur.

Research Master

Ben je geïnteresseerd in een onderzoeksgerichte carrière? Kijk ook eens bij ons Research Masterprogramma Taalwetenschappen.

Lees meer

Studieverenigingen

ZaZa

ZaZa Instituutsvereniging Nederlands is de studievereniging van de studie Nederlandse Taal en Cultuur en Taalwetenschap aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Als studievereniging voor Nederlands en Taalwetenschap kan het niet anders dan dat ZaZa naar het ons zo geliefde alfabet is vernoemd: zonder letters geen Nederlandse) taal. Neem de eerste en de laatste letter van ons alfabet, verdubbel ze, voeg een vleugje creativiteit toe en daar is onze naam: ZaZa. ZaZa heeft als doel om studenten met een passie voor de Nederlandse taal/literatuur en de taalwetenschap samen te brengen door middel van zowel studiegerelateerde als niet-studiegerelateerde activiteiten. Dat doel wordt nagestreefd met behulp van elf actieve commissies, twee lustrumcommissies en twee ondersteunende organen.
http://www.zaza-nederlands.nl/
Lees meer
Studiebegeleiding

Elke masteropleiding heeft een studieadviseur waar je terecht kunt als je vragen hebt of advies wilt over je studie en andere zaken rondom het studeren. Alles wat je bespreekt wordt vertrouwelijk behandeld. Bij complexere zaken, bijvoorbeeld studievertraging, functiebeperking of langdurig ziek zijn, kun je terecht bij een studentendecaan.

Ook worden er cursussen aangeboden die je kunnen helpen om beter te kunnen studeren, zoals studiestress en presenteren. Deze kun je volgen bij de afdeling Studieondersteuning van het Studenten Service Centrum (SSC).