Skip to ContentSkip to Navigation
OnderwijsOpleidingenMaster en PhD opleidingenTaalwetenschappen
Header image Taalwetenschappen

Taalwetenschappen

Programma-opties

  • Neurolinguïstiek (track)

    In deze mastertrack onderzoek je waarom mensen dyslectisch zijn en wat voor effect hersenbeschadigingen kunnen hebben op taal. Vanuit de taalkunde en neuropsychologie bestudeer je taalstoornissen.

    De eenjarige mastertrack Neurolinguïstiek houdt zich bezig met vragen over taalstoornissen: Hoe komt het dat normaal ontwikkelende kinderen taal schijnbaar moeiteloos leren, terwijl dit niet geldt voor kinderen met gehoorafwijkingen of met het syndroom van Down? Waarom hebben sommige kinderen grote moeite met leren lezen en hoe ontstaat afasie?

    In het eerste semester worden drie onderzoekscolleges aangeboden: Afasiologie, Taalontwikkelingsstoornissen en Dyslexie. In het tweede semester loop je stage. Als je een therapiebevoegdheid wilt behalen, wordt deze stage verzorgd door de opleiding Logopedie van de Hanzehogeschool.Deze therapiebevoegdheid kun je overigens alleen halen als je ook tijdens de Bachelor de minor Logopedie, bestaande uit vakken die worden aangeboden door de opleiding Logopedie, hebt gevolgd en als je na je studie ook nog een tweede stage bij deze opleiding volgt.

    Als je al een therapiebevoegdheid hebt, of je wilt geen therapiebevoegdheid halen, dan doe je een onderzoeksgerichte stage.

    Je sluit je opleiding af met een scriptie. Na afronding van je studie ontvang het diploma Master of Arts in Taalwetenschappen/Linguistics.

  • Applied Linguistics (TEFL) (track)

    Can you learn a second language the same way you learned your mother tongue? What is the best way to test the language proficiency level of students? Find out in this master's track.

    This one-year master's track focuses on research into foreign language learning and teaching. You will study the process of learning and the use of second languages. The track allows you to focus your research on your language of choice, for instance Dutch as a second language, but also English, French, German, Swedish, Chinese, or any other language.You will approach second language acquisition from many different angles, including (cognitive) psychology, social interaction and language teaching. You will be introduced to the field of linguistics, language acquisition and language teaching theory.The master's track focuses especially on dynamic aspects of language development, which explains how the process of second language development is affected by the dynamic interaction of a wide range of factors. You will learn about the social, psychological and cultural processes that interact in using a language or that may cause the use of a second language to grow or decline. You will explore didactic applications of recent research and theoretical developments, and learn about computer assisted language learning.Read more about the Department of Applied Linguistics.

  • European Linguistics (track)

    How is language constructed and which aspects can be distinguished and studied? How are these aspects realized in different language families and specific languages?

    European Linguistics is a one-year Master's track of the MA Linguistics which is based on the strengths of the Groningen linguistics sections. It gives students a broad and attractive, but coherent and cohesive, range of options, oriented along the following approaches:

    • Empirical investigation of the structure of the European languages, with focus on synchronic and diachronic variation
    • Theoretical study of syntax, semantics, morphology, and phonology/phonetics
    • Use of a variety of data (native speaker intuitions, corpus data, language acquisition data) and methods

    The track focuses on language with all its complexities. The main focus is how to make sense of complex data in order to be able to study the structure, variation, change, and development of language, so as to obtain a better understanding of the human language faculty.

    It covers the principal subfields of linguistic study (sound, structure, meaning), and offers plenty of opportunity for students to focus on a particular language or language family (working with specialists in different modern European languages) or to pursue their interests in general linguistics.

  • Multilingualism (track)

    We live in a world where multilingualism is the norm and monolingualism the exception. How do we deal with the challenges that this brings with it for the individual, for society and for institutions?

    There's no doubt that multilingualism has important implications for communication, identity, social and cultural integration, development and education. 

    With its world-leading expertise in the fields of cognition, society and language the University of Groningen now offers a one-year Master's track in Multilingualism in co-operation with University Campus Fryslan (UCF) and NHL University of Applied Sciences.

    The Multilingualism Master's track is unique in combining teaching of many societal, individual, educational, cultural and historical aspects of multilingualism with a practical, research-driven approach. 

    Students learn to deal with day-to-day issues such as helping companies overcome communication problems, design language policies or give schools advice on how best to teach children with foreign language backgrounds. They receive a MA degree in Linguistics.

    The challenging Master's track in Multilingualism is situated in the picturesque town of Leeuwarden, capital of the officially multilingual province Fryslân in the Netherlands. Frisian is the second official language of the country. This setting allows students immediate access to a multilingual laboratory.

  • Master Honours College (honoursprogramma)

    Het master Honours programma is speciaal ontwikkeld voor studenten die meer uit hun studietijd willen halen.

    Het is een extra programma van 15 ECTS dat je naast je reguliere masteropleiding volgt. Het eenjarige programma heeft een interdisciplinair karakter, waarin je kennis gaat maken met diverse aspecten van leiderschap.

Opbouw programma

Studeren in het buitenland

  • Studeren in het buitenland is facultatief
Waarom in Groningen?

De eenjarige masteropleiding Taalwetenschappen kent vier interessante tracks:

  • Neurolinguïstiek
  • Applied Linguistics/Teaching English as a Foreign Language
  • European Linguistics
  • Multilingualism

Elke masteropleiding heeft een studieadviseur waar je terecht kunt als je vragen hebt of advies wilt over je studie en andere zaken rondom het studeren. Alles wat je bespreekt wordt vertrouwelijk behandeld. Bij complexere zaken, bijvoorbeeld studievertraging, functiebeperking of langdurig ziek zijn, kun je terecht bij een studentendecaan.

Ook worden er cursussen aangeboden die je kunnen helpen om beter te kunnen studeren zoals studiestress en faalangsttrainingen, effectief studeren, presenteren of academische schrijfvaardigheid. Deze kun je volgen bij de afdeling Studieondersteuning van het Studenten Service Centrum (SSC). Met deze faciliteiten zorgen we er samen met jou voor dat je je gehele studie met veel plezier en goede resultaten kunt volbrengen.

  • Testimonial van

    Als stagiaire Klinische Linguïstiek kon ik zelf taaltesten afnemen en uitwerken

    Elke dag gebruiken we taal; als instrument in conversaties, in relaties, voor de uitdrukking van gevoelens enzovoort. Elke situatie en leefwereld wordt dus gevormd door dit complexe werktuig. Maar taal is niet alleen instrument. Het is ook een logisch systeem dat diep in ons brein verweven is. Plotselinge gebeurtenissen zoals een beroerte kunnen dat hele systeem ontregelen en in de war maken. Ik zie het als een uitdaging om de achterliggende stoornis hierin te vinden.

    In het tweede semester van de mastertrack Neurolinguïstiek heb ik stage gelopen bij Revalidatie Friesland. Als stagiaire Klinische Linguïstiek kon ik zelf taaltesten afnemen en uitwerken, zoals de ASTA of de DIAS. Door deze stage heb ik veel geleerd. Niet alleen op het gebied van de Klinische Linguïstiek, maar ook over het contact met patiënten en het werken in een team met verschillende disciplines, zoals fysiotherapeuten of ergotherapeuten.

    Door mijn stage bij Revalidatie Friesland realiseerde ik me dat ik meer ervaring op wilde doen met patiënten met een taalstoornis. Na mijn afstuderen ben ik daarom in Wenen gestart met het Bachelor programma Logopedie. Daarvoor lijkt het mij belangrijk om te beleven hoe hard patiënten met een taalgebrek moeten werken om samen met hun therapeuten hun doel te bereiken. Deze combinatie van een wetenschappelijk achtergrond en ervaring uit de praktijk lijkt mij een goede basis om als onderzoeker aan het werk te gaan.

    Sluiten
  • Testimonial van

    In the future I would like to work in the field of TEFL materials development

    I had had more than six years experience in the department of TEFL (Teaching English as a Foreign Language) before I decided to further advance in my professional career. To do so, I wanted to acquire a more in-depth understanding of how languages are learned and which neuroscientific components and teaching methods are involved in the efficient and sustainable acquisition of a second language.

    The degree of Applied Linguistics contains a lot of research and skills to be obtained. Despite being challenging, the study is interesting and keeps students as well as staff engaged with the topic at hand. I particularly enjoyed the modules concerning Statistics, Language Development, and Teaching Methodology. The advanced level of teaching in combination with being on the forefront of research in this field also results in great employment chances when entering the labour market.
    With Groningen being a very international city, I made friends from all over the world, which was an incredibly enriching and inherently positive experience.
    The good facilities at the university are another positive component whilst I also liked the applied teaching methods
    and the supportive staff and academic surroundings. I aspire to continue working in the field of TEFL material development.
    My time in Groningen has immensely contributed to obtaining the skill-set required for this work.

    Sluiten
  • Testimonial van

    In the future I would like to develop language tests and educational material for multilingual children

    Multilingualism is a very recent development in our society and it is no longer exceptional to speak several languages. We need to make adaptations in the field of language policy and education, we need to better protect language minorities, and we need new research about language change and variation. These are just a few examples of the fields you can specialize in during this Master's track.

    I chose to do a Master’s track abroad because I wanted to seize the opportunity get to know another language and culture, as well as to improve my English. This all adds up to quite an advantage if you want to work in the field of multilingualism, especially if you live and study in a bilingual area as in Friesland.

    One of the course units I’m following this semester is Language Minorities: The Case of Frisian. This course unit is a bit different in that every week we have an excursion and some practical work to do. For example, we conducted a survey at the NHL in Leeuwarden and asked students about their attitudes towards Frisian, and another time we analysed the distribution of different languages in a street in Leeuwarden.

    One of the best things about the programme is that you can combine your thesis with a placement, which gives you the chance to make an initial connection with the companies you would like to work with after your studies.

    Sluiten
  • Testimonial van

    Logopedist bij Revalidatie Friesland

    Als logopedist werk ik bij Revalidatie Friesland en ik heb hier ook een oproepcontract als neurolinguïst. Als taalkundige denk ik mee over de inrichting van behandelingen en verzorg ik voor- en nametingen. Daarnaast werk ik bij de opleiding logopedie aan de Hanzehogeschool. Daar geef ik lessen die te maken hebben met neurologie en begeleid ik stages en scripties.

    Ik ben enorm geboeid door afasiologie en koos daarom binnen de master voor deze track. Veel uit deze specialisatie komt in mijn huidige functie goed van pas. Als logopedist werk ik namelijk veel met afasie, een taalstoornis die door een hersenbeschadiging veroorzaakt is. Tijdens de master leer je dergelijke taalstoornissen te detecteren en analyseren. Ik leerde hierdoor dat elke patiënt en elk functioneren anders is. Een patiënt kan bijvoorbeeld een stoornis hebben op het gebied van taalbegrip of -productie. Daarbij kunnen bijvoorbeeld vorming en interpretatie van klanken, woorden of zinnen aangedaan zijn. Dankzij de stage tijdens mijn master deed ik niet alleen wetenschappelijke kennis, maar ook relevante praktijkervaring op. 

    Mijn missie is het blijven opkomen voor patiënten met afasie. Enerzijds door ze te helpen in praktijk. Anderzijds door het belang van wetenschappelijk onderzoek naar afasie uit te dragen. Het helpen van de patiënt en zijn omgeving, het coachen van logopedisten en het begeleiden van studenten is boeiend en inspirerend!

    Sluiten
printView this page in: English