Skip to ContentSkip to Navigation
Onderwijs Master en PhD opleidingen Educatie in de Taal en Cultuurwetenschappen Educatie in Taal en cultuurwetenschappen - Duitse taal en cultuur
Header image Educatie in Taal en cultuurwetenschappen - Duitse taal en cultuur

Educatie in Taal en cultuurwetenschappen - Duitse taal en cultuur

Das Unterrichtswesen sucht inspirierende Deutschlehrer!

Wil jij:

  • jouw passie voor de Duitse taal en cultuur doorgeven aan jongeren?
  • jouw academische vaardigheden op masterniveau versterken en tegelijkertijd didactische vaardigheden ontwikkelen?
  • je eerstegraads lesbevoegdheid Duits halen en daarmee bijdragen aan de toekomst van het onderwijs?

Dan is deze tweejarige* master voor jou!

De educatieve master bereidt je voor op het docentschap voor alle niveaus van het voortgezet onderwijs, het mbo, het praktijkonderwijs en het volwassenenonderwijs. Zowel tijdens colleges als tijdens de stages kun je rekenen op persoonlijke en intensieve begeleiding.

Duitse taal en cultuur

Je specialiseert je in de Duitse taal en cultuur en volgt vakken in de doeltaal op het terrein van de Duitse taal- en letterkunde die relevant zijn voor je toekomstig beroep als docent. Daarbij heb je de keuze uit vakken van het masterprogramma European Literatures and Interculturality (taalspecificatie Duits) en de Masterlanguage vakken Duits.

Daarnaast volg je vakken over taalleren en taalonderwijs zoals Teaching Methodology/2nd Language Development en CEFR in context: CEFR in Context: Learning, Teaching, Assessment and Research van de MA Applied Linguistics. De eindopdrachten van deze vakkenmaak je in het Duits..

Docentschap

Al vanaf het eerste jaar verdiep je je in het docentschap. Dit doe je onder andere door het volgen van colleges over taalverwerving en vakken als vakdidactiek en pedagogiek. Je ontwikkelt vaardigheden waarmee je in staat bent lessen te ontwerpen en te geven tijdens je stages.

Stage

Een belangrijk onderdeel van deze master is het opdoen van ervaring als docent door stage te lopen in zowel je eerste als tweede jaar. Hierbij word je uiteraard zorgvuldig begeleid, zowel op de stageschool als bij de opleiding. Het aanbod van stagemogelijkheden is zeer divers, waardoor je jezelf op verschillende vlakken van het docentschap kunt ontwikkelen.


*Heb je al een master op het gebied van de Duitse taal? Of ben je nog bezig met je bachelor, maar wil je een educatieve minor volgen? Kijk op welke manieren je nog meer leraar kunt worden!

Feiten & Cijfers
Titel/Graad
MA in Educatie in de Taal- en cultuurwetenschappen
Type opleiding
Educatieve master
Duur
24 maanden (120 ECTS)
Croho code
68536
Voertaal
Duits, Nederlands, Engels
Start
Februari, September
Faculteit
Letteren
Waarom dit programma in Groningen?
  • De enige universitaire lerarenopleiding in Noord-Nederland
  • Expertise op het gebied van de Duitse taal- en letterkunde
  • Focus op innovatieve aanpakken in taalonderwijs zoals taakgericht werken (Task Based Language teaching), Dynamic Usage Based approach, CLIL, FLIL en AIM
  • Vakdidactische colleges in de doeltaal
  • Nauwe samenwerking tussen de opleiding en scholen bij de begeleiding van stages
  • Mogelijkheid deel te nemen aan (inter)nationale projecten en onderzoek
Programma

Je volgt in je eerste jaar 50 ECTS aan vakken van een van de masters van de Faculteit der Letteren.

Semesters
VakkenVakkencatalogus >1a1b2a2b
Vakken uit (combinatie van) de masters European Literatures and Interculturality; Masterlanguage; Applied Linguistics / Linguistics (50 EC)
Basiscursus Master Lerarenopleiding (5 EC)
Masterscriptie Duits of Ma Thesis Multilingualisme of Master's Thesis in Applied Linguistics of Masterscriptie Taalwetenschappen (20 EC)
Masterstage 1 (5 EC)

In het tweede jaar van de opleiding volg je de resterende 10 ECTS van de vakspecifieke onderdelen van je master. Daarnaast volg je op de maandag colleges op de Lerarenopleiding (Vakdidactiek 1, 2 en 3 en Pedagogiek). Drie dagen per week loop je stage. Je krijgt - onder begeleiding van een vakcoach en tutor op school – je eigen klassen onder je hoede. Je bereidt lessen voor en geeft ze, neemt deelt aan leerlingbesprekingen etc.

Curriculum

De master Educatie in de Taal- en Cultuurwetenschappen – track Duits combineert vakken aan de Faculteit der Letteren met een lerarenopleidingsgedeelte aan de Faculteit der Gedrags- en Maatschappijwetenschappen (GMW). Bij die laatste faculteit sta je ook ingeschreven.

Studeren in het buitenland

  • Studeren in het buitenland is ontraden

Studeren in het buitenland behoort tot de mogelijkheden, maar leidt zeer waarschijnlijk tot studievertraging.

Toelatingseisen

Doorstroommogelijkheden

Doorstromen vanaf..

VooropleidingOrganisatieInstroom
Europese Talen en CulturenRijksuniversiteit Groningen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:
  • Met profiel Cultuur en Literatuur of Taal en Maatschappij / Profile Culture and Literature or Language and Society
  • Met taalaantekening Duits / Language specialization German
VooropleidingOrganisatieInstroom
Duitse Taal en CultuurAlle WO instellingenDrempelloze toelating

Toelatingseisen

Specifieke eisenExtra informatie
taaltoets cijfer

Heb je je middelbare schooldiploma buiten Nederland behaald? Dan kan de Toelatingscommissie eisen dat je aantoont het Nederlands op NTII-niveau te beheersen.

overige toelatingseisen

Ook toelaatbaar tot de opleiding is de bezitter van een Nederlands of een buitenlands diploma van wetenschappelijk onderwijs van 180 ECTS, die aantoont te beschikken over kennis van, inzicht in en vakspecifieke vaardigheden betreffende de Duitse taal en cultuur op universitair bachelorniveau. Heb je twijfels over je toelaatbaarheid? Neem contact op met de toelatingscommissie van de Lerarenopleiding op toelatingscommissie.lerarenopleiding rug.nl.

Heb je geen bachelordiploma Duitse taal en cultuur, maar wel de juiste achtergrond? Dan is de compacte educatieve master Duits misschien iets voor jou. Kijk op: www.tochleraarduits.nl.

Aanmeldingsprocedure

Je kunt deze master beginnen in september en februari. De vakken van de Lerarenopleiding worden echter maar op één moment in het jaar aangeboden. Het verdient daarom de voorkeur om in september te beginnen. Heb je al een educatieve minor gevolgd of heb je al een tweedegraads bevoegdheid? Neem dan contact op met de toelatingscommissie op toelatingscommissie.lerarenopleiding rug.nl.

Inschrijvingsdeadlines

Type studentDeadlineStart opleiding
Nederlandse studenten15 mei 202401 september 2024
01 januari 202501 februari 2025
15 mei 202501 september 2025
Collegegeld
NationaliteitJaarKostenVorm
EU/EER2023-2024€ 2314voltijd
EU/EER2023-2024€ 1703deeltijd
EU/EER2024-2025€ 2530voltijd
EU/EER2024-2025€ 1863deeltijd

Praktische informatie voor:

Na je studie

Arbeidsmarkt

Natuurlijk kun je na het behalen van je diploma aan de slag als docent – niet alleen op alle niveaus van het voortgezet onderwijs, maar ook in andere sectoren (mbo, hbo, praktijkonderwijs, volwassenonderwijs). De vaardigheden en kennis die je in deze masteropleiding opdoet vormen echter ook een goede basis voor werk in andere sectoren waar voorlichting en informatieoverdracht aan jongeren onderdeel van je werk vormen – bijvoorbeeld bij educatieve uitgeverijen, de journalistiek of traineeships vo

Potentiële beroepen

  • Docent Duits
  • Medewerker educatieve uitgeverij
  • Medewerker culturele instelling
Onderzoek

Masterscriptie
Tijdens het eerste jaar van de opleiding schrijf je je masterscriptie in het Frans. Hiervoor doe je onderzoek naar cultuur- of taalkundige onderwerpen. Je kunt er ook voor kiezen om een vakdidactische vraag te onderzoeken zoals bijvoorbeeld “Hoe kun je onderwijs in interculturele competentie verweven met literatuur?” of “Welk lesmateriaal is het meest geschikt om aan het taalbewustzijn van leerlingen te werken?”

Academische vaardigheden inzetten in onderwijs
Binnen de lerarenopleiding ontwikkel je een onderzoeksmatige houding als docent. Dat wil zeggen dat je leert hoe je je academische vaardigheden inzet in de lespraktijk en in de organisatie van de school. In de opleiding komt dat onder andere tot uiting in het uitvoeren van een Lesson Study - een praktijkgericht onderzoek waarin je het leren van je leerlingen nauwkeurig onder de loep neemt.

Nu aanmeldenBrochureEvenementenContact

Contact

  • 
						Testimonial van	Katharina Hoffmann

    'Leerlingen leren niet alleen van jou, maar jij ook van hen'

    – Katharina Hoffmann
    Lees verder

    Katharina Hoffmann werkte als tolk en vertaler. Maar het onderwijs trok; ze volgde de master Educatie in de Taal- en Cultuurwetenschappen om leraar Duits te worden. Een goede keuze: 'Elke dag is anders. Je daagt jezelf elke dag uit – en je wordt ook constant uitgedaagd: als organisatorisch talent, als pedagoog maar ook als deskundige op je vakgebied.'

    “Ik ben een zij-instromer. Voordat ik leraar Duits werd werkte ik voornamelijk als tolk en vertaler in verschillende Europese landen. In 2012 kwam ik voor een opdracht naar de Eemshaven en heb ik besloten om me in Nederland te vestigen. Ik speelde al langer met het idee om in het onderwijs te gaan werken. Waarom? Het leek me leuk en spannend om mijn taalkennis en ervaring met jonge mensen te gaan delen.

    Omdat ik al een master had afgerond op het gebied van Duitse en Engelse toegepaste taalkunde, kon een verkort traject volgen. De opleiding bereidde me goed voor op de didactische kant van het leraar zijn: kritisch denken over het lesmateriaal in lesmethodes, materiaal zelf ontwerpen en evalueren, een les goed plannen. De opleiding maakte me bovendien bewust van verschillende fases van elke les - maar ook van groepsvorming binnen een klas, en hoe je je het beste daarin beweegt. De opleiding geeft je veel tools, waarmee je respect bij de leerlingen kan verdienen. Maar in de klas moet je er zelf iets van maken.

    Nu ik als docent werk merk ik hoe enorm veelzijdig het is. Elke dag is anders. Je daagt jezelf elke dag uit – en je wordt ook constant uitgedaagd: als organisatorisch talent, als pedagoog maar ook als deskundige op je vakgebied. Het werk is dynamisch, niet alleen vanwege de interactie met leerlingen maar ook omdat het onderwijs nu zo sterk aan veranderen is. Hoe bereiden we onze leerlingen op de wereld die ze te wachten staat voor? Weten wíj zelf hoe we in de tegenwoordige wereld goed bewegen?

    Het werk geeft enorm veel voldoening. Je ziet je leerlingen groeien, je ziet hoe ze stappen vooruit zetten, je geeft ze ruimte en tools om hun talenten te ontplooien. Je gaat enorm met ze lachen, je kan hun vertrouwenspersoon worden, maar ze pushen je ook uit je comfortzone. Leerlingen leren niet alleen van jou, maar jij ook van hen.
    Bovendien biedt het onderwijs veel carrièremogelijkheden – het is niet alleen lesgeven. Een leidinggevende functie, mentoraat, ontwikkeling van lesmateriaal en ondersteuning van verschillende onderwijsactiviteiten… Er is binnen het onderwijs altijd iets nieuws dat je kunt verkennen.

    Als je er niet bang voor bent om elke dag scherp te blijven, kritisch te denken en steeds met nieuwe ideeën te komen, om jonge mensen voor je vak enthousiast te maken dan zou ik zeker de opleiding gaan doen.”

    Sluiten
  • Bekijk deze videoSluiten
  • Bekijk deze videoSluiten
  • Bekijk deze videoSluiten

Tegemoetkoming studiekosten

Wil je leraar worden of een extra bevoegdheid halen? Er zijn verschillende financiële regelingen van het ministerie van OCW waar je gebruik van kunt maken!

Lees meer

Studieverenigingen

Esperia

Esperia is de studievereniging voor de studenten die de opleiding Europese Talen en Culturen aan de Rijksuniversiteit Groningen volgen. Het doel van Esperia is om academische activiteiten die de studenten helpen bij hun studie te combineren met sociale activiteiten die alle studenten van de vereniging met elkaar verbinden. Om dit doel te realiseren werkt Esperia regelmatig samen met andere organisaties in Groningen om een breed scala aan activiteiten te bieden aan haar leden.
De activiteiten die Esperia organiseert zijn onder andere socials, bedrijfsbezoeken, kroeglezingen, yogasessies en een jaarlijkse reis naar het buitenland.
https://www.svesperia.nl/
Lees meer
Studiebegeleiding

In de opleiding zijn er meerdere personen die je intensief begeleiden: in het vakspecifieke gedeelte je docenten en scriptiebegeleider, in het lerarenopleidingsgedeelte je vakdidacticus en je tutor op de opleiding, je vakcoach en je schoolopleider op de stageschool. Daarnaast krijg je bij Letteren ondersteuning van studieadviseur Michelle de Jong (michelle.de.jong rug.nl), op de Lerarenopleiding van studieadviseur Chris Diederiks (h.c.diederiks rug.nl).

Ook worden er cursussen aangeboden die je kunnen helpen om beter te kunnen studeren, zoals studiestress en presenteren. Deze kun je volgen bij de afdeling Studieondersteuning van het Studenten Service Centrum (SSC).