Skip to ContentSkip to Navigation
OnderwijsOpleidingenMaster en PhD opleidingenEducatie in de Taal- en cultuurwetenschappen - Engelse Taal en Cultuur
Header image Educatie in de Taal- en cultuurwetenschappen - Engelse Taal en Cultuur

Educatie in de Taal- en cultuurwetenschappen - Engelse Taal en Cultuur

Research the Department of English Language and Culture

Research in the English Department covers broad areas of English literature and linguistics, hence, MA dissertation supervision is available on a wide range of topics from Anglo-Saxon to the present. Our staff members run or participate in a number of international research projects, including the Hakluyt Editorial Project and 'Heroes, What Heroes?' a project on early American culture.

For more about the research in the department see our Research page.

For a list of members of staff and their expertises see our People page.

Here are some sample titles of Education MA dissertations supervised in the English Department. Education MA students can draw from the full range of the expertise of the department so it may also be of interest to look at the titles of dissertations in the MA in Literary Studies, the Master's track Writing, Editing and Mediating and the expertise of the Linguistics section of the Department.

Linguistics

  • Learn Young, Learn Fair? An investigation of the influence of Foreign Languages in the Elementary School on the oral fluency of children
  • Chunks & Cunks - A study of the development of chunk-errors in TTO- and Gymnasium-students written language
  • Repeat after me: “Mississippi, Mississippi, Mississippi” - A study into the use of teaching articulatory setting differences in secondary education

Literature

  • “Sche was but a woman” Margaret Paston’s Female Rhetoric and Letters of Good Conduct
  • Negotiating Urban Spaces: London’s City Walkers, c. 1400-1666.
  • ‘I had only their words for it’: Language as a Means of Control in Four Dystopian Novels
  • The Remarkable Victorian - H.G. Wells and his Science Fiction (1894-1904)
  • “Se snotera lareow”: Ælfric’s De temporibus anni and Byrhtferth’s Enchiridion compared
  • Dystopian Sexuality: The Regulation and Commodification of Sexuality in Atwood’s The Handmaid's Tale, Oryx and Crake and Huxley's Brave New World
  • Cinderella Recreated: The Changing Functions and Roles of Characters and Relationships in Modern Versions of Cinderella
  • Equality and Identity in the Poems of Langston Hughes
  • The Journey that Never Began: Comparing the Symbolic-allegorical and the Supernatural Interpretations of Coleridge's The Rime of the Ancient Mariner
  • Saints, Satan and Stylistics: Stylistic Features in Medieval Miracle Plays
  • Testimonial van Student Amarinske Verkerk

    Student Amarinske Verkerk over de Educatieve Master

    – Student Amarinske Verkerk
  • Testimonial van Gea Hoornsman

    Schoolopleider Gea Hoornsman over docent zijn

    – Gea Hoornsman
  • Testimonial van Bovenbouwleerlingen Vwo

    Bovenbouwleerlingen VWO over de vraag wat een goede docent is

    – Bovenbouwleerlingen Vwo
  • Testimonial van Alexander de Ridder

    "De afwisseling tussen theorie en praktijk is een van de redenen dat ik voor Groningen gekozen heb."

    Het onderwijs heeft me altijd al geboeid. Het lesgeven zelf, het contact met leerlingen en proberen ze communicatief Engels bij te brengen, heeft me altijd al enorm leuk geleken—en tot nu toe vind ik dat nog steeds.

    Ik zit nu in het tweede semester van de Educatieve Master Engels en tot nu toe is het erg uitdagend, praktijkgericht en afwisselend. Met één collegedag per week en drie dagen voor de klas, is geen dag hetzelfde. Zes uur lesgeven per week klinkt niet veel, maar met de voorbereidingen, colleges en collegeopdrachten, is het een voltijdstudie die me elke week voldoening geeft. De afwisseling tussen theorie en praktijk is een van de redenen dat ik voor Groningen gekozen heb. Elke week behandelen we in college onderwerpen die ik direct kan toepassen in mijn lessen.

    Deze masteropleiding is een goede voorbereiding op het lesgeven, omdat je samen lessen voorbereidt en kritisch reflecteert op jezelf en anderen tot in de details, zoals stemgebruik. Mocht het onderwijs je interessant lijken, zou ik daarom zeker de RUG aanraden, omdat ze je goed wegwijs maken in de wereld van het onderwijs.

    Sluiten
    – Alexander de Ridder
  • Testimonial van Shirin Saïd

    The Master so far is very interesting and offers me exactly what knowledge I want. The professors are all specialized in different fields and they organize guest lectures from professors from all over the world.

    Even though I had gotten a lot of information about this programme when choosing a Master’s degree, I was pleasantly surprised with what it offered me. This Master is so diverse. You can choose courses from different programmes, for example English Literature & Culture, Writing Editing and Mediating, and Applied Linguistics. This allows you to create your own path and to specialize more in that which you value and find interesting. Personally, I have chosen many courses from Aplied Linguistics, as I find it useful to know how a second language is learned and to apply the knowledge to my own classes. This is why I find the Master especially useful as it equips you with not only teaching skills but also more knowledge of your choosing that could shape you as a teacher.

    The Master so far is very interesting and offers me exactly what knowledge I want. The professors are all specialized in different fields and they organize guest lectures from professors from all over the world. Tom Roeper from the University of Massachussets (UMass), for instance, gave a very interesting class on, among other things, the logic of learnability. Because of this, the university provides you with the best possible education you could wish for.

    Sluiten
    – Shirin Saïd
  • Testimonial van Alexander de Ridder

    "De afwisseling tussen theorie en praktijk is een van de redenen dat ik voor Groningen gekozen heb."

    Het onderwijs heeft me altijd al geboeid. Het lesgeven zelf, het contact met leerlingen en proberen ze communicatief Engels bij te brengen, heeft me altijd al enorm leuk geleken—en tot nu toe vind ik dat nog steeds.

    Ik zit nu in het tweede semester van de Educatieve Master Engels en tot nu toe is het erg uitdagend, praktijkgericht en afwisselend. Met één collegedag per week en drie dagen voor de klas, is geen dag hetzelfde. Zes uur lesgeven per week klinkt niet veel, maar met de voorbereidingen, colleges en collegeopdrachten, is het een voltijdstudie die me elke week voldoening geeft. De afwisseling tussen theorie en praktijk is een van de redenen dat ik voor Groningen gekozen heb. Elke week behandelen we in college onderwerpen die ik direct kan toepassen in mijn lessen.

    Deze masteropleiding is een goede voorbereiding op het lesgeven, omdat je samen lessen voorbereidt en kritisch reflecteert op jezelf en anderen tot in de details, zoals stemgebruik. Mocht het onderwijs je interessant lijken, zou ik daarom zeker de RUG aanraden, omdat ze je goed wegwijs maken in de wereld van het onderwijs.

    Sluiten
    – Alexander de Ridder
  • Testimonial van Shirin Saïd

    The Master so far is very interesting and offers me exactly what knowledge I want. The professors are all specialized in different fields and they organize guest lectures from professors from all over the world.

    Even though I had gotten a lot of information about this programme when choosing a Master’s degree, I was pleasantly surprised with what it offered me. This Master is so diverse. You can choose courses from different programmes, for example English Literature & Culture, Writing Editing and Mediating, and Applied Linguistics. This allows you to create your own path and to specialize more in that which you value and find interesting. Personally, I have chosen many courses from Aplied Linguistics, as I find it useful to know how a second language is learned and to apply the knowledge to my own classes. This is why I find the Master especially useful as it equips you with not only teaching skills but also more knowledge of your choosing that could shape you as a teacher.

    The Master so far is very interesting and offers me exactly what knowledge I want. The professors are all specialized in different fields and they organize guest lectures from professors from all over the world. Tom Roeper from the University of Massachussets (UMass), for instance, gave a very interesting class on, among other things, the logic of learnability. Because of this, the university provides you with the best possible education you could wish for.

    Sluiten
    – Shirin Saïd
  • Testimonial van Alexander de Ridder

    "De afwisseling tussen theorie en praktijk is een van de redenen dat ik voor Groningen gekozen heb."

    Het onderwijs heeft me altijd al geboeid. Het lesgeven zelf, het contact met leerlingen en proberen ze communicatief Engels bij te brengen, heeft me altijd al enorm leuk geleken—en tot nu toe vind ik dat nog steeds.

    Ik zit nu in het tweede semester van de Educatieve Master Engels en tot nu toe is het erg uitdagend, praktijkgericht en afwisselend. Met één collegedag per week en drie dagen voor de klas, is geen dag hetzelfde. Zes uur lesgeven per week klinkt niet veel, maar met de voorbereidingen, colleges en collegeopdrachten, is het een voltijdstudie die me elke week voldoening geeft. De afwisseling tussen theorie en praktijk is een van de redenen dat ik voor Groningen gekozen heb. Elke week behandelen we in college onderwerpen die ik direct kan toepassen in mijn lessen.

    Deze masteropleiding is een goede voorbereiding op het lesgeven, omdat je samen lessen voorbereidt en kritisch reflecteert op jezelf en anderen tot in de details, zoals stemgebruik. Mocht het onderwijs je interessant lijken, zou ik daarom zeker de RUG aanraden, omdat ze je goed wegwijs maken in de wereld van het onderwijs.

    Sluiten
    – Alexander de Ridder
  • Testimonial van Shirin Saïd

    The Master so far is very interesting and offers me exactly what knowledge I want. The professors are all specialized in different fields and they organize guest lectures from professors from all over the world.

    Even though I had gotten a lot of information about this programme when choosing a Master’s degree, I was pleasantly surprised with what it offered me. This Master is so diverse. You can choose courses from different programmes, for example English Literature & Culture, Writing Editing and Mediating, and Applied Linguistics. This allows you to create your own path and to specialize more in that which you value and find interesting. Personally, I have chosen many courses from Aplied Linguistics, as I find it useful to know how a second language is learned and to apply the knowledge to my own classes. This is why I find the Master especially useful as it equips you with not only teaching skills but also more knowledge of your choosing that could shape you as a teacher.

    The Master so far is very interesting and offers me exactly what knowledge I want. The professors are all specialized in different fields and they organize guest lectures from professors from all over the world. Tom Roeper from the University of Massachussets (UMass), for instance, gave a very interesting class on, among other things, the logic of learnability. Because of this, the university provides you with the best possible education you could wish for.

    Sluiten
    – Shirin Saïd
printOok beschikbaar in het: English